Skrytý Dopad Chronického Stresu Na Naše Zdraví

Last updated:

Published:

Je zde stěžejní rozdíl mezi dobrým a špatným stresem

Stres je složité téma. Každého jedince ovlivňuje jinak. Délka a vážnost stresu závisí na několika vnitřních (biologických) a vnějších (enviromentálních) faktorech. To, že malé množství stresu může být pro nás dobré, nám to celé ještě komplikuje. Víme, že předchozí tvrzení zní divně a abychom vám to vysvětlili, musíme nejdříve začít u stresové odpovědi známé jako "útěk nebo boj".women doing yoga

Při setkání se šavlozubým tygrem měli naši prehistoričtí předci dvě možnosti: Stát a bojovat a nebo dát nohy na ramena a utéct. My dnes jistě víme, jakou možnost bychom si zvolili, ale obě dvě volby spustí biologické změny v našem těle. Naše tělo obdrží příval epinefrinu, norepinefrinu a kortizolu. Výsledkem je zvýšená koncentrace adrenalinu, soustředění, rychlejší srdeční tep a vyšší krevní tlak. Po milionech let se nebezpečí sežrání čtyřnohým predátorem vypařilo, ale moderní společnost čelí vlastním výzvám, které spouštějí naši stresovou odpověď.

Pracovní uzávěrky, náročné rozhovory, veřejné proslovy či seznamování se s rodiči vaší partnerky. Všechny tyto aktivity mohou spustit stresovou odpověď a aktivovat tak naši přirozenou odpověď známou jako útěk nebo boj. Utíkat od rodičů vaší přítelkyně není vhodné, ale ta lepší soustředěnost způsobená stresem jistě přijde vhod při snaze vyplnit trapné chvíle ticha během konverzace. Pokud je náhlý stres dobrý, co je tedy ten špatný stres?

Dlouhodobý stres neumožní vytvořeným chemikáliím, které vznikly spuštěním stresové odpovědi, zmizet. Místo toho zůstávají uvnitř našeho těla a přispívají k úzkosti a několika dalším zdravotním potížím. Pokud zůstanete pod stresem příliš dlouho, bude dopad na vaše tělo zásadní.

Pět způsobů, kterými chronický stres poškozuje naše těla

Cítit se nervózně při stresu je normální. Je to také známkou krátkodobého stresu. Chronický stres má daleko trvalejší symptomy. Mezi ně patří problémy s dýcháním, závrať, nechuť k sexu, bolest na hrudi a únava.

Některým z vás budou tyto symptomy povědomé, protože jimi trpíte. Nicméně, neexistují pouze navenek zřejmé důsledky stresu. Uvnitř se naše tělo zoufale snaží nastolit přirozenou rovnováhu. Účinky tohoto chemického zmatku způsobeného chronickým stresem zasahují i do mnoha nezbytných biologických systémů našeho těla.

Stres způsobuje zažívací potíže

sausages

Znáte ten pocit potápění ve vašem žaludku před stresovou situací? To jen váš trávicí systém reaguje na uteč nebo bojuj reakci. Náš zažívací systém je daleko více elegantní než si mnoho z nás myslí. Je domovem milionů nervových buněk a stres může způsobit silnou reakci v našem gastro-intestinálním traktu.

Přebytek žaludečních šťáv, nevolnost, průjem či zácpa a dokonce i křeče v jícnu. Všechny tyto symptomy mohou být způsobeny chronickým stresem - tedy stresem, který zkrátka neodejde. Pokud již trpíte nějakou jinou nemocí jako je například syndrom dráždivého tračníku nebo žaludeční vředy, může stres v nejhorších případech ještě tyto nemoci zhoršit.

Stres vede k obezitě

Po náročném dni v práci je vaření ze zbytků poslední věcí, kterou byste chtěli dělat. Toužíme po tučném a sladkém jídlu, které je hotové za pár minut a dodá nám instantní pocit štěstí a na chvíli nám odbourá i stres. Touha po tučných jídlech není výsledkem lenosti nebo slabého sebeovládání. Ve skutečnosti to má na svědomí náš mozek a jeho systém odměňování. Když jíme jídlo, které nám chutná a užíváme si jej (většinou je to nezdravé jídlo), vypustí náš mozek do našeho těla dopamin, který bojuje proti nastřádaným stresovým neuro-chemikáliím.

Jistě víte, kde tento cyklus skončí. Jsme vystresovaní a jíme nezdravé jídlo, po kterém se cítím dobře a důsledkem toho přibereme na váze. Nadváha v nás zase vyvolá emocionální stres a jsme opět na začátku tohoto cyklu. Stres může velice snadno vést k obezitě, což je stav, který má mnoho dalších škodlivých symptomů.

Stres oslabuje náš imunitní systém

broken umbrellas

Nás imunitní systém je zvyklý se vypořádat se stresem. Jakmile onemocníme, je naše tělo pod dalším stresem a musí pracovat ještě tvrději. Je to perfektní přirozená reakce, která zařídí, že pokud je třeba, tak se lze vypořádat s infekcí a chorobami. Normálně platí, že stres způsobený nemocí vás tvrdě zasáhne a předtím, než se cítíte lépe, uplyne několik dní. Za týden či dva se začnete cítit normálně a přirozený stav homeostáze je obnoven. Váš imunitní systém pracuje úplně stejně jako vy, když se vám blíží uzávěrka. Vaše snažení je několikanásobně vyšší, abyste stihli dokončit váš projekt a poté se vrátíte opět do normálu.

Pokud použijeme stejný příklad, představte si, jak byste se cítili, pokud byste již byli pod tlakem a váš šéf vám řekne, že musíte ten projekt dokončit ještě dřív. Již teď jste úplně napnutí, ale ještě musíte zdvojnásobit vaše snažení. Kvalita a provedení vaší prezentace bude nejspíše slabší. Nebudete schopni dát do toho všechno.

Nyní vyměňte pracovní verzi za váš imunitní systém. Je pravda, že je vymyšlený tak, aby při stresu zvýšil průtok krve a naši proti-zánětlivou odpověď, ale to platí pouze po krátkou dobu. Chronický stres oslabuje schopnost našeho imunitního systému pracovat efektivně. Článek, který byl publikován na NCBI došel k závěru, že "výzkum účinků stresu na zánět v klinických populacích nám ukázal, že vystavení se stresu zvyšuje šanci onemocnění".

Problémy s nervovým systémem

Důsledky zvýšené proti-zánětlivé odpovědi jdou daleko dál než k našemu imunitnímu systému. Dále také trpí i náš nervový systém. Na Oddělení Psychiatrie v Korei zjistili, že stres "může zvýšit koncentraci pro-zánětlivých cytokinů". Cytokiny fungují jako poslové, kteří buňkám říkají, co mají dělat v případě nemoci či infekce. Zatímco je zánětlivá odpověď potřebná, abychom jsme se mohli vypořádat s těmito problémy, zvýšená koncentrace pro-zánětlivých cytokinů je spojována s vývojem srdečních chorob, cukrovky a některých druhů rakoviny. Abyste se dozvěděli vše o cytokinech a o tom jak jsou důležité, podívejte se na náš blog o chronickém zánětu.

Kardiovaskulární potíže

Společně s mozkem je pravděpodobně srdce tím nejdůležitějším orgánem v našem těle. Udržování našeho srdce v dobrém stavu je důležité pro dlouhý a zdravý život. Naneštěstí, chronický stres může mít signifikantní dopad na schopnost našeho srdce pracovat jako hodinky.

Pomocí několika zdrojů a vědeckých dat je k dispozici článek, který byl publikován v Nature International Journal of Science a dal si za úkol prozkoumat přímou korelaci mezi psychologickým stresem a kardiovaskulárními chorobami. Klíčové body studie zahrnují: "Psychologický stres přispívá k výskytu kardiovaskulárních nemocí na různých úrovních", dále pokračují, "chronický stres v pracovním a soukromém životě je spojován s 40 - 50 % zvýšením výskytu koronární srdeční nemoci".

Jak zvládat chronický stres - BAMA metoda

Škodlivý vliv chronického stresu je široký. Postihuje důležité orgány, vede ke vzniku obezity a snižuje naši schopnost bojovat s chorobami. Zvládání stresu je tedy velice důležité. BAMA metoda je krásným příkladem několika jednoduchých kroků, které vám pomůžou snížit stres. Tím, že se budete soustředit na vaše tělo, povědomí, mysl a umění, budete moci zažít vědecky podloženou redukci stresu. Abychom vám BAMA metodu vysvětlili co nejjednodušeji, sepsali jsme pro vás exkluzivní článek. Přečíst si jej můžete **zde.
**zde - BAMA method for stress management

Naštěstí můžete udělat mnoho dalších věcí a podpořit tak redukci vašeho stresu. Ať už je to prostřednictvím mírného cvičení, kreativitou, přírodním stravováním, zdravým jídlem a nebo zapojením se do sociálních aktivit, tak vězte, že chronický stres nemusí mít dopad na váš život. Klíčem je pochopit, jak vaše reakce útěk nebo boj funguje a využít ji k vašemu prospěchu.

Zaregistrujte do našeho zpravodaje a užijte 10% slevu na jednu vaši objednávku

Jaký produkt potřebuji?