Stres: Jaké Má Symptomy A Jak Jej Můžeme Zvládnout?

Stres je nevyhnutelnou, ale také i nezbytnou součástí našeho života. I když má naše tělo k dispozici nástroje pro vypořádání se se stresem, tak to neznamená, že bychom se měli smířit se škodlivým dopadem chronického stresu. Pokud se chcete dozvědět vše, co potřebujete vědět o stresu, jeho vlivu na naše tělo a o způsobech, jak tomu zabránit, tak pokračujte ve čtení našeho článku.

Co je to stres?

Stres je termín, který používáme k popsání tělesné reakce na tlak či napětí. Tato vrozená odpověď "boj nebo útěk" je zakódovaná v naší DNA a bez ní by naši předci nepřežili ani den!

I když již hrozba šavlozubých tygrů a dalších predátorů pominula, místo toho se musíme vypořádat s neustálým připojením k síti, dlouhými pracovními hodinami, globální pandemií a dalšími problémy. Nicméně je důležité si uvědomit, že každý člověk se někdy cítil a nebo bude cítit ve stresu a ve většině případů tyto pocity pominou.

Ať už se přikloníte k přírodnímu řešení a nebo k technikám, které mají pomoci zmírnit stres, tak dobrou zprávou je, že symptomy stresu se dají velice dobře zvládat.

Co způsobuje stres?

Stres může mít psychickou či fyzickou příčinu. Přesná příčina stresu se může lišit u každého člověka, ale existují nejčastější spouštěče stresu, jako je například:

• Finanční problémy
• Pracovní stres
• Strach o vlastní zdraví či zdraví rodiny a přátel
• Rodičovství
• Osobnostní črty (introverti a extroverti vnímají různé situace jinak)

Co se týče stresu, tak neexistují žádná přesně daná pravidla. Situace, která vás z počátku nevystresovala, vás může vystresovat později, pokud zůstane nevyřešena. Na druhou stranu se s problémem, o kterém víte, že ve vás vyvolává stres, můžete snáze vypořádat. Klíčem a prvním krokem ke zvládnutí stresu je identifikace příčiny.

Jaké jsou nejvíce stresující situace v životě?

Stres je často vyvolán nevyhnutelnými životními událostmi, jako třeba ty, které naleznete níže. Naneštěstí většina, ne-li všichni lidé na světě zažijí alespoň jednu takovouto stresující událost:

• Rozvod a nebo rozpad vztahu
• Úmrtí v rodině
• Těžké onemocnění či jiné zdravotní potíže

Tyto situace mohou vyvolat emocionální stres, což vede k desítkám kognitivních a behaviorálních symptomů. Abyste se mohli vypořádat s těmito symptomy, tak nejprve musíte pochopit, jak stres ovlivňuje vaše tělo.

Jak stres ovlivňuje tělo

V krátkodobém měřítku má naše tělo nástroje a systémy pro vypořádání se se stresem. Lehké případy stresu nám pomáhají se soustředěním, díky zvýšení srdeční frekvence a zrychlení reakcí. Tímto způsobem se naše tělo chrání před stresujícími situacemi, ale jedná se pouze o dočasné řešení.

Naše různé biologické systémy nejsou navrženy k udržení stresové odpovědi a pokud tedy stres přetrvává, tak začnou trpět jiné části našeho fyzického i psychického zdraví a tehdy začnou vystupovat na povrch různé symptomy.

Jaké jsou symptomy stresu?

Většina se stresem spojených symptomů spadá do jedné z těchto čtyř kategorií:

• Emocionální symptomy
• Fyzické symptomy
• Kognitivní symptomy
• Behaviorální symptomy

Různé symptomy se liší u každé osoby v závislosti na závažnosti stresu, délce trvání a genetické predispozici. Je také možné zažít pouze jeden symptom či desítky symptomů naráz. Toto je důvod, proč je tak náročné se se stresem vyrovnat.

Dopad stresu na fyzické zdraví

Naneštěstí dlouhodobé případy stresu mohou poškodit fyzickou ochranu našeho těla a to může vést k symptomům jako:

• Málo energie
• Bolesti či podrážděný žaludek
• Třesavka
• Bolesti hlavy
• Oslabený imunitní systém
• Nespavost

Dopad stresu na vaše psychické zdraví

Pokud stres přetrvává, tak má poškozující účinky na naše psychické zdraví a může ovlivnit naše emoce, racionální myšlení apod. Mezi běžné psychologické symptomy stresu patří:

• Problémy s uvolněním
• Problémy se soustředěním
• Nízké sebevědomí
• Špatný úsudek
• Změna chuti k jídlu
• Závislosti
• Nervózní chování

Co je to kortizol?

Kortizol je hormon, který si naše tělo přirozeně produkuje a který hraje důležitou roli v reakci našeho těla na stres. I když je nejznámější jeho role v naší odpovědi "uteč neboj bojuj", kortizol také hraje roli v regulaci zánětlivosti, krevního tlaku a také v našem spánkovém cyklu. Pravdou je, že kortizol je jeden z nejdůležitějších hormonů v našem těle!

Ke kontrole kortizolu dochází na dvou místech v našem těle - v hypothalamu a v hypofýze. Obě dvě tyto žlázy se nacházejí v našem mozku a jejich úkolem je monitorovat hladinu kortizolu v naší krvi a poté signalizovat nadledvinám, zda mají zvýšit či snížit koncentraci kortizolu. Jak kortizol cestuje skrze naše tělo, tak může interagovat s kortizolovými receptory a změnit tak některé tělesné funkce.

Většinou ani nevíme, že k něčemu takovému dochází, nicméně, pokud se hladina kortizolu dramaticky zvýší či sníží, tak to má obrovský dopad na to, jak přemýšlíme a jak se cítíme.

Jak kortizol ovlivňuje naše tělo

Díky tomu, že je kortizol spjatý se stresem, tak může ovlivnit poměrně hodně funkcí. Tento hormon pomáhá v krátkodobém měřítku:

• Zvýšit hladinu energie
• Snížit zánět
• Kontrolovat krevní tlak
• Zvýšit pozornost

Tento hormon může také krátkodobě vypnout postradatelné funkce (jako jsou reproduktivní a trávicí funkce), aby se tělo mohlo plně soustředit na momentální situaci. V případě našich předků to znamená, že veškerá dostupná energie se přesouvá z trávicího traktu do jiných částí těla, například kvůli útěku před predátorem.

Spojitost mezi stresem a kortizolem

I když v dnešní době již nemusíme utíkat před predátory, princip zůstává stejný. Kortizol převádí energii do systémů, které ji potřebují a to v závislosti na stresoru. Nicméně tato vrozená odpověď na stres je dočasným řešením. Jak si jistě dokážete představit, tak bez funkčního trávení bychom asi dlouho nepřežili.

Dlouhodobé narušení hladiny kortizolu prostřednictvím chronického stresu může vést k několika závažným zdravotním komplikacím, jako je například bolest hlavy, srdeční choroby, problémy se spaním či tloustnutí. Existují i případy, kdy hladina kortizolu přetrvává na příliš nízké či vysoké koncentraci a to může vést k dalším zdravotním problémům.

• Příliš nízká hladina kortizolu může vést k neustálé únavě, nízkému krevnímu tlaku, nechutenství a k tmavnutí kůže.

• Příliš vysoká hladina kortizolu může vést k tloustnutí v oblasti obličeje, hrudníku a břicha, dále k svalové slabosti a v některých případech i k cukrovce.

Je stres a úzkost to samé?

Stres a úzkost se často vzájemně zaměňují, ale i přes jejich podobné symptomy se tyto dva problémy liší.

• Stres je obvykle krátkodobý a je odpovědí na specifickou situaci či hrozbu.
• Úzkost obvykle trvá daleko déle a často nelze identifikovat příčinu.

Nejjednodušším způsobem, jak tyto dva problémy odlišit, je přistupovat ke stresu jako k reakci na hrozbu (psychickou či fyzickou), kdežto k úzkosti přistupovat jako k reakci na stres. Oba dva tyto problémy mají podobné symptomy (rychlejší tepová frekvence, rychlé dýchání a průjem či zácpa) a techniky určené k redukci stresu mohou také pomoci s úzkostí.

Zvládání stresu: Způsoby, kterými můžete zabránit či snížit stres

Stresu a jeho vlivu se nedá vyhnout, ale existuje mnoho způsobů, kterými můžete stres zvládat a zmírnit jej. Klíčem je najít přístup, který vám je příjemný a hodí se do vašeho životního stylu a vašich potřeb.

Identifikace příčiny stresu

Definovat původ stresu se jednodušeji řekne, než udělá. Pokud vám dělá problém odhalit příčinu stresu, tak zapřemýšlejte nad vedením stresového deníku. Použijte jej k zaznamenání věcí, u kterých si myslíte, že vám způsobují stres. Zapište si, jak jste se cítili a jak jste reagovali a co jste udělali pro zlepšení vašeho dne.

Dokumentací vašeho stresu můžete identifikovat vzorce a odhalit tak příčinu stresu. Nemusíte ale využívat deník. Můžete se spojit s dalšími lidmi a promluvit si s nimi o těchto příčinách. Tímto způsobem se naučíte čelit stresu a budete se moci snadněji vypořádat se stresujícími situacemi.

Cvičení a vyvážená strava

Výhody cvičení a vyvážené stravy vás nemusí překvapit, ale nejlepší způsob jak se vypořádat se stresem je ujistit se, že je vaše tělo v té nejlepší kondici. To ale neznamená, že musíte zvládnout uběhnout kilometr za 5 minut a nebo si nikdy nedat tučná jídla - jedná se o nalezení rovnováhy. Konec konců sladkosti jsou často ideální pro vypořádání se krátkodobým dopadem stresu a cítíme se díky nim lépe.

Co se týče cvičení, nikdy nepodceňujte jeho důležitost, i kdyby šlo jen o krátkou procházku. Zvednout se a začít se hýbat vám může pomoci vyčistit vaši mysl, naplnit plíce čerstvým vzduchem a dát vám čas na zpracování zážitků či situací, které vám způsobují stres - není to tedy o intenzitě, ale spíše o aktu samotném.

Všímavost

Všímavost je meditační technika, která lidem pomáhá vypořádat se s emocionálním a kognitivním dopadem stresu. To, co dělá všímavost opravdu důležitou, je její jednoduchost - můžete ji praktikovat kdykoliv a kdekoliv.

Ať už máte k dispozici pět minut a nebo pět hodin, všímavost zahrnuje dýchací cvičení, řízené obrazy a meditační aktivity (jóga, apod.). Dopřát si pár minut k zamyšlení se nad vašimi pocity a soustředit se na právě probíhající okamžik vám může pomoci se cítit více uvolněně a snížit tak váš stres.

Doplňky stravy

Při zvládání stresu neexistují žádné zkratky, nicméně některé látky vám mohou pomoci zvládnout fyziologický dopad stresu. Vitamíny a minerály z potravy či doplňků stravy vám mohou pomoci doplnit vyčerpané rezervy a dodat nám tak energii k provádění různých technik ke snížení stresu a nebo nám mohou pomoci dosáhnout příjemného spánku.

Existuje několik doplňků stravy, u kterých se věří, že mají přímý vliv na kognitivní a emocionální dopad stresu. Výběr toho správného doplňku stravy bude záležet na vašem momentálním životním stylu či stravování, ale je důležité nepřehlédnout potencionálně prospěšný vliv různých doplňků stravy, jako je například CBD.

Co je to CBD?

CBD extrahované z technického konopí je netoxickou látkou, která má různorodý vliv na naše tělo. Po pečlivé izolaci mohou výrobci konopných produktů přidat tento kanabinoid do olejů, kapslí, krému či jiných produktů.

Díky unikátní interakci mezi CBD a naším endokanabinoidním systémem (regulační síť, jejíž součástí jsou receptory po celém těle) může CBD potenciálně ovlivnit desítky fyzických, emocionálních a kognitivních funkcí a to podobným způsobem, jakým stres ovlivňuje řadu biologických systémů.

Stres je komplexní lidská reakce, která vyžaduje komplexní přístup. Zdá se, že CBD může bezproblémově spolupracovat s naším tělem i různými antistresovými technikami a může tak zlepšit naše zdraví ve chvíli, kdy to nejvíce potřebujeme.

CBD olej proti stresu: Jaký má dopad?

Stres má mnoho fyzických i emocionálních symptomů a všechny se liší v závažnosti i délce trvání. Momentálně dostupné důkazy, které podporují léčbu stresu pomocí CBD, vypadají slibně. Tato sloučenina může ovlivnit náš systém potěšení a odměny prostřednictvím receptorů v našem mozku a vědci jsou rádi za prozatím pozitivní odpovědi na tuto sloučeninu.

Předběžný výzkum naznačuje spojitost mezi CBD a různými stresovými a úzkostlivými poruchami. Je zapotřebí také vzít v potaz vliv CBD na další funkce, jako je spánek či naše nálada, které mohou hrát důležitou roli v navození rovnováhy. Každým dnem roste počet dokončených studií, ale vzhledem k tomu, že odpověď našeho těla na stres je velice komplexní, tak se stále musíme dozvědět více o celkové účinnosti CBD.

Pozitivní je, že CBD má pouze několik potenciálních vedlejších účinků a to včetně únavy, podrážděného žaludku, suchosti v ústech a ospalosti. Tyto vedlejší účinky jsou poměrně neškodné a rychle pominou. CBD není toxické a ani vás nezhulí a v kombinaci s minimálními vedlejšími účinky a všestranným vlivem se jedná o perfektního kandidáta pro snížení stresu.

Jak dávkovat CBD proti stresu

Stres může být různý a kvůli tomu neexistuje žádné definitivní rozhodnutí pro dávkování CBD oleje. Nicméně existuje několik jednoduchých rad, kterými se můžete řídit a nalézt tak ideální dávku CBD, která vám bude vyhovovat. Dejte si pozor na faktory, jako je váha, metabolismus a metoda užívání, jelikož všechny mohou ovlivnit sílu dopadu CBD a rychlost nástupu účinků.

Níže naleznete několik příkladů, které vám objasní, jak tyto faktory ovlivní vaši zkušenost s CBD:

• Pár kapek CBD oleje pro 70 kg osobu může pomoci se stresem po několik hodin, kdežto 100 kg osoba může potřebovat větší dávku k navození stejných učinků.

• Orálně užívaný CBD olej potřebuje asi hodinu k tomu, než se dostane do krevního oběhu, jelikož musí nejprve projít skrze trávicí trakt. Pokud víte, že se blíží stresová situace a nebo že budete vystresováni po několik dalších hodin, tak toto je metoda užívání přesně pro vás.

• Pokud potřebujete rychlejší úlevu, tak si nakapejte pár kapek CBD oleje přímo pod jazyk (sublinguální užití). Tímto způsobem pocítíte účinky již po 15 minutách, ale efekt bude kratší. Klíčem k vychytání dávkování je spojit vaši CBD zkušenost s vaším životním stylem.

Jak užívat CBD olej proti stresu

Zájem o CBD olej stoupá každým dnem. Pokud si myslíte, že by i vám mohl CBD olej pomoci, tak zde je několik tipů k užívání CBD oleje:

• Použijte kalkulátor dávky: Pokud si nejste jisti tím, jak vůbec s užíváním CBD začít, tak na stránkách Cibdolu naleznete kalkulátor dávky, který vám doporučí ideální dávku v závislosti na několika důležitých detailech.

• Začněte s menší dávkou: Pokud s CBD olejem začínáte, tak začněte nejprve s nižší koncentrací, kterou budete užívat jednou či dvakrát denně. Zvykněte si na svou dávku a pokud zjistíte, že potřebujete vyšší dávku, tak ji postupně zvyšujte.

• Experimentujte s různými produkty: Některé CBD produkty mohou být pro vás efektivnější než jiné. Nemějte strach a vyzkoušejte několik produktů, dokud nenaleznete ten, který vám nejvíce vyhovuje.

• Zvolte si seriózního výrobce: Společnost Cibdol nechává nezávisle testovat všechny své CBD produkty. Nejenže vám tak můžeme zaručit čistotu našeho produktu, ale také si budete moci být jisti tím, že všechny naše CBD produkty neobsahují žádná aditiva, GMO či škodlivé chemikálie.

• Vše zaznamenávejte: Nejlepší způsob, jak sledovat vaše užívání CBD, je sledovat celkové množství užitého CBD v miligramech. Také si zaznamenávejte čas, kdy užíváte CBD a ujistěte se, že jej užíváte v ideálním čase.

Často kladené dotazy

Může CBD pomoci se stresem?
Výzkum je stále v předklinické části, ale předběžné výsledky vypadají slibně. Nulová toxicita znamená, že CBD je vhodné jako součást vaší strategie ke snížení stresu.
Jak často bych měl užívat CBD proti stresu?
Všechny případy stresu jsou jiné a tudíž byste měli užívat CBD tak často, jak vám to bude vyhovovat. Držte se stejného dávkování po několik dnů k nastolení základní dávky.
Jaká koncentrace CBD oleje je pro mě nejlepší?
I CBD oleje s nízkou koncentrací mohou být účinné. Pokud jste nováčkem v užívání CBD, tak začněte s oleji s nízkou koncentrací a zjistěte, jak se po tomto produktu budete cítit.
Mohu si legálně zakoupit CBD olej proti stresu?
Ano! CBD olej je legální ve většině zemí světa za předpokladu, že byl vyroben dle platných a správných standardů. Společnost Cibdol nechává nezávisle laboratorně testovat všechny své CBD oleje. Jen tak si můžeme být jisti, že plníme tyto standardy.
Jak se CBD užívá?
Většina lidí si nakape pár kapek CBD oleje pod jazyk až třikrát denně. Můžete také vyzkoušet vaporizaci CBD a nebo CBD potraviny, které mohou navodit o něco jinačí účinky.
Jaký produkt potřebuji?