3 ZA CENU 2, na všechny naše produkty! Až 33% sleva s kódem CIBDOL3

Soustředění

Soustředění či soustředěnost je fascinující koncept, jelikož objekt naší soustředěnosti je pro každého jiný. Ať už se potřebujete soustředit na studium, práci či hraní her, zlepšení vašeho soustředění závisí na vaší paměti, koncentraci a reakcích. V našem článku si povíme vše o soustředění a také si povíme, jak jej můžete zlepšit. 

Co to vlastně soustředění je

Co to vlastně soustředění je

Objekt vaší soustředěnosti se u většiny lidí liší, nicméně princip zůstává stejný - "soustředěnost je akt, při kterém koncentrujete váš zájem o danou aktivitu či o nějaký předmět". Tato aktivita či předmět může být práce, hraní her, studium či dokonce domácí práce. Ať je to cokoliv, soustředění pomáhá naší mysli věnovat veškerou svou pozornost danému úkolu.

Co se ale stane, pokud tato funkce, kterou všichni bereme za samozřejmou, nefunguje? Co dělat, když se potřebujete soustředit, ale nejde to? Bohužel neexistují žádná rychlá řešení. Existuje několik krátkodobých povzbuzovačů ve formě doplňků stravy, ale nejedná se o náhradu za vyváženou stravu, cvičení a spánek.

Proč se nemůžu soustředit?

Nedostatek soustředěnosti může být závažný a to obzvláště tehdy, pokud jste pod tlakem a musíte daný úkol či aktivitu dokončit. Nicméně nedostatek či špatné soustředění je v dnešním světě poměrně běžnou věcí.

Abychom se mohli soustředit, tak musíme věnovat veškerou naši pozornost danému úkolu. Pokud však vezmeme v potaz stres z práce, špatné stravování, stále běžnější sedavý způsob života a nedostatek spánku, tak se může stát, že je téměř nemožné se soustředit. Neschopnost se soustředit je nejčastěji způsobena nadbytkem či nedostatkem některých věcí, jako je například:

Alkohol

I když vás to jistě nepřekvapí, nadměrné užívání alkoholu je obrovským faktorem, který ovlivňuje naši schopnost se soustředit. Pravdou je, že vliv alkoholu dělá všechno proto, aby narušil naši schopnost se soustředit, jelikož blokuje chemické signály v našem mozku, díky čemuž je daleko obtížnější regulovat společenské chování či se správně a smysluplně rozhodovat.

Kouření

I když si někteří lidé myslí, že jim kouření může pomoci se soustředit alespoň v krátkodobém měřítku, tak si to spíše nalhávají. Tento okamžitý vliv na naši náladu a koncentraci rychle upadá a mění se v podráždění, úzkost a touhu po nikotinu. Tato touha rychle přebere naše logické uvažování a naruší tak naši schopnost se soustředit.

Rozptýlení

Naneštěstí je moderní doba plná rozptýlení, díky kterým se nemůžeme soustředit. I když mnoho lidí považuje schopnost multitaskingu za žádoucí, náš mozek má omezený počet úkolů, které může dělat efektivně a najednou, kdy klíčové slovo je "efektivně".

Práce na úkolu předtím, než se v průběhu rychle kouknete na email, je běžným scénářem, ale jistě jste si všimnuli, že trvá několik minut, než se zase pustíte do práce. To je způsobeno tím, že i to nejmenší rozptýlení může narušit schopnost našeho mozku se soustředit. Všechen čas, který strávíte tím, že se musíte znova začít soustředit, se brzy nasčítá a to i tehdy, když vám to nepřijde jako ztráta času.

Neschopnost se soustředit může být i příznakem, že se vám něčeho nedostává dostatek, jako například:

Stravování

Vaše tělo i mysl potřebuje správné stravování k maximálnímu výkonu. Pokud nedodáte dostatek paliva, pak se nemůžete divit, že se nedokážete pořádně soustředit. Nejlepším přístupem je tedy vyvážené stravování.

Můžete také zkusit podpořit vaše tělo doplňkami stravy, jako jsou různé vitamíny, minerály a sloučeniny, které vyplní mezery ve vašem stravování a podpoří tak vaši schopnost se soustředit. Této oblasti se budeme detailněji věnovat později.

Cvičení

Cvičení, přesněji jeho nedostatek, má obrovský vliv na to, jak se dokážeme soustředit. Pravidelná fyzická aktivita zvyšuje přirozenou hladinu dopaminu, noradrenalinu a serotoninu v našem těle. Všechny tři tyto hormony hrají důležitou roli při soustředění a pozornosti a tudíž je důležité se hýbat, abychom mohli čerpat z jejich kognitivních účinků.

Existují i důkazy, které naznačují, že aerobní cvičení zvyšuje velikost našeho hippokampu - části mozku, která je přímo spjatá s pamětí a učením. Jednoduše řečeno, málo pohybu zaručuje špatné soustředění.

Spánek

Spánková deprivace je dobře zdokumentovaným přispěvatelem ke špatnému soustředění. Nejenže může vést ke špatnému rozhodování, ale nedostatek spánku vede ke špatné pozornosti a také ke špatnému zpracování úkolů, které vyžadují logické uvažování.

Během kvalitního spánku se naše mysl zotaví z předchozího dne, může vytvořit nové synapse a zpracovat myšlenky a emoce. Bez tohoto procesu je velice obtížné se soustředit na komplexní úkoly a to vede k velice známému pocitu "mlhy na mozku".

Jak zlepšit soustředěnost

Pokud si nejste jisti tím, jak zlepšit vaši schopnost se soustředit, tak existuje řada jednoduchých aktivit a několik různých doplňků stravy, které mohou pomoci optimalizovat náš duševní výkon. Je důležité poznamenat, že žádné jednotlivé cvičení či doplněk stravy nezlepší váš kognitivní výkon.

Zlepšení soustředění je o rozbití tohoto konceptu na tři klíčové oblasti: paměť, koncentrace a reakční čas. Pokud se budete soustředit na oblast, se kterou máte největší problém, tak to může vést ke zlepšení vaší schopnosti se soustředit - nezapomeňte však správně jíst a spát.

Jak zlepšit paměť

Pokud hledáte způsoby, kterými můžete zlepšit vaši paměť, tak dobrou zprávou je, že existuje několik aktivit, které vám s tímto pomohou. Většinu těchto aktivit zvládnete udělat během několik minut, no klíčem je konzistence.

Meditace a všímavost

Meditace a všímavost

I když jsou si tyto dvě techniky velice podobné, tak existuje několik klíčových rozdílů. Meditace je spíše fyzický proces, který využívá specifické dýchání a techniky relaxace, zatímco všímavost nevyužívá kontrolované dýchání a jedná se spíše o fluidní proces, kterým se soustředíte na centrum vašich myšlenek a rozvinete si povědomí.

Bez ohledu na to, kterou metodu si zvolíte, obě dvě tyto metody mohou zlepšit vaši paměť, schopnost udržet a zpracovat informace a také snížit zhoršení paměti kvůli stárnutí.

Vitamin D

Vitamin D je spjatý s několika funkcemi našeho těla a jeho nedostatek může rychle vést k omezujícím zdravotním problémům. Co se týče koncentrace, nedostatek vitamínu D může vést ke zhoršení kognitivních schopností, které se přirozeně zhoršují s naším stárnutím.

Naštěstí je doplnění vitamínu D velice jednoduché. Nejjednodušší metodou je trávení více času venku (samozřejmě bezpečně). Naše tělo totiž umí využít sluneční svit k produkci vitamínu D a pro většinu lidí je to dostačující.

Nicméně pokud žijete v oblasti, kde je trávení času venku obtížné, tak můžete vyzkoušet konzumovat tučné ryby, červené maso, vejce a nebo doplňky stravy obsahující vitamín D.

Jak zlepšit koncentraci

Jak zlepšit koncentraci

Druhou zastávkou na cestě za zlepšení naší schopnosti se soustředit je koncentrace. Koncentrace hraje důležitou roli v tom, jak dobře se dokážeme soustředit a to obzvláště tehdy, pokud musíte pracovat se šibeničními termíny a nebo právě píšete důležitý test.

Trénink mozku

Abyste zlepšili vaše "duševní úsilí", které věnujete danému úkolu, tak musíte nad koncentrací uvažovat jako nad svalem. Stejně jako všechny svaly i koncentraci můžete trénovat, aby se stala silnější. Zábavný a jednoduchý způsob jak vylepšit vaši koncentraci je hraní her, které vyžadují komplexní myšlení. Mezi takové hry patří sudoku, šachy či paměťové hry. Tyto aktivity dovedou provádět divy s naší pozorností a jsou vhodné pro děti i dospělé.

Stravování a doplňky stravy

Pokud potřebujete krátkodobě podpořit vaši schopnost koncentrace, tak vám mohou pomoci některá jídla a doplňky stravy. Kofein je nejběžnější volbou, ale doplňky stravy, které obsahují vitamin K, extrakt z guarany a omega 3 mastné kyseliny mohou také pomoci.

Předtím, než se rozhodnete vyzkoušet nějaký doplněk stravy, je vhodné zjistit, zda se hodí do vašeho momentálního životního stylu. Pokud máte obavy, tak si promluvte s vaším lékařem.

Jak vylepšit váš reakční čas

Třetím a posledním faktorem soustředění jsou vaše reakce či reakční čas. Zlepšením vašeho reakčního času dokážete při rozptýlení jednoduše přepínat mezi jednotlivými úkoly a také podporuje naši schopnost myslet za pochodu, což vede ke zlepšení našeho hracího či sportovního výkonu.

Rozehřátí

Rychlé reakce závisí na fyzické i psychické rychlosti. Rozehřátí je důležité ke zlepšení našich reakcí z jednoho prostého důvodu - teplo. Teplo nám umožňuje se pohybovat rychleji, což vede k rychlejším reakčním časům.

Začněte s pohybem vašich rukou. Napodobujte pohyby, které máte v plánu dělat a zahřejte vaše ruce tím, že v nich budete držet šálek kávy či čaje. Možná to zní jednoduše, ale pokud jste se někdy snažili pracovat se studenými prsty, tak jistě víte, jaký dopad má teplo.

Trénujte

Zlepšení našich reakcí závisí na tréninku. Rychlé reakce zkrátka nezískáme jen tak. Nicméně nestačí pouze trénovat stejné pohyby pořád dokola.

Naše reakční odpověď závisí jak na psychice, tak na fyzickém stavu našeho těla a tudíž je důležité se potkat s různými stimuly. Pokud se budete muset vypořádat s unikátními situacemi, tak se zlepší vaše reakční časy a tím se zlepší i vaše schopnost reagovat dle impulzů.

Může CBD pomoci zlepšit soustředění?

Může CBD pomoci zlepšit soustředění?

Doplňky stravy jsou běžnou volbou pro zlepšení soustředění. Na trhu jich nalezneme mnoho, co tedy může nabídnout právě CBD?

Nejprve se rychle pojďme podívat na to, jak CBD ovlivňuje naše tělo. CBD se získává extrakcí z technického konopí a jedná se o zcela přírodní doplněk stravy, který se nejčastěji konzumuje ve formě oleje. Tato sloučenina vás nezhulí, je velice dobře tolerována v našem těle a také je zcela netoxická. CBD je jedinečné díky svému širokému vlivu na tělo a mysl.

CBD dokáže interagovat se speciálními receptory, které se nachází po celém našem těle a které dokážou spouštět biologické změny přispívající k navození stavu homeostáze. Abychom se mohli správně soustředit, tak potřebujeme tělo, které pracuje naplno a CBD by s tímto mohlo pomoci.

Nicméně vliv CBD na soustředění není tak přímý, jak se může zdát. Místo toho tato molekula podporuje celkový stav našeho těla a nezlepšuje tak oblasti, které jsou přímo specificky spjaté se soustředěním. Nicméně to, jak přemýšlíme a jak se cítíme, přímo ovlivňuje naši schopnost se soustředit a tudíž vliv CBD na naši náladu, chuť k jídlu, bolest a spánek může být velice důležitý pro zlepšení našeho soustředění.

Může CBD zlepšit naši paměť?

Naše mysl je velice komplexní organismus, díky čemuž nám vědci nemohou dát definitivní odpověď na účinnost CBD. Nicméně existují některé povzbudivé výsledky z různých předklinických studií a studií, které byly vypracovány na zvířatech.

Většina těchto studií poukazuje na stejný mechanismus - neurogenezi. Věří se, že CBD podporuje neurogenezi, což je schopnost našeho těla vytvářet nové neurony. I když k neurogenezi dochází přirozeně, tento proces se stárnutím zhoršuje a jakákoliv podpora tohoto procesu je tedy vítána. Nedostatek nových neuronů zvyšuje riziko vzniku kognitivních poruch, jako je například Alzheimerova choroba.

Vzhledem k tomu, že funkce našeho mozku je velice komplexní - a to platí zejména u paměti - tak je zde stále mnoho proměnných, které musíme prozkoumat. Naštěstí výzkum této oblasti stále probíhá a vědci se soustředí na to, jak by CBD mohlo pomoci v boji proti kognitivním onemocněním, jako je schizofrenie, Alzheimerova choroba č ischemie mozku.

Závěrem - zlepšení vašeho duševního výkonu závisí na rovnováze

Zlepšení vašeho duševního výkonu závisí na rovnováze

Neexistují žádné zkratky, díky kterým zlepšíte váš duševní výkon. Schopnost se soustředit na daný úkol je důležitá dovednost, kterou dokáže podpořit i jednoduchá změna životního stylu.

Správně stravování, pití dostatku tekutin a kvalitní spánek. I když se jedná o jednoduché věci, všechny tyto aktivity mohou mít dramatický dopad na naši schopnost se soustředit. Nicméně pokud se vám nedaří najít rovnováhu mezi těmito elementy, pak existují doplňky stravy, které vám dodají krátkodobě zlepšení. Pamatujte však na to, že žádný doplněk stravy nenahrazuje kvalitní a vyvážený životní styl a že jsou zde pouze pro situace, kdy potřebujeme nejvíce pomoci.

Neschopnost se soustředit je v moderní společnosti velice častá porucha, které se někdy nedá vyhnout. To ale neznamená, že by vás měla držet od dělání věcí, které milujete a nebo věcí, které musíte udělat. Ať už se jedná o gaming, sport, učení či práci na projektu, vždy budou existovat časy, kdy schopnost se soustředit je velice důležitá a tehdy může jednoduchá změna životního stylu znamenat všechno.

Často Kladené Otázky

Mohou doplňky stravy zlepšit mou schopnost se soustředit na hraní her?
Některé doplňky stravy mohou dodat krátkodobou podporu vašeho soustředění a to včetně paměti, reakčních časů a koncentrace.
Mohou doplňky stravy zlepšit mou schopnost soustředit se na učivo?
Některé doplňky stravy mohou krátkodobě zlepšit vaše soustředění, ale nejlepším přístupem je vyvážený životní styl a dlouhodobá práce na lepší koncentraci a paměti.
Jaký produkt potřebuji?