CBD a kofein: Můžu je míchat?

Spousta lidí odmítá začít den, dokud si nedají svou ranní kávu. Používán k bojům s uzávěrkami a pracovním vyčerpáním, kofein se skutečně stal základním kamenem moderní společnosti. Ať už pijete kávu horkou nebo studenou, jedna věc je jistá – základem je umírněnost. Malé množství kofeinu může být přínosné, ale příliš mnoho ve vás může zanechat pocit nervozity a úzkosti.

Protože pořád více lidí užívá denní dávky CBD, často hned ráno s dalšími potravinovými doplňky a vitamíny, je možné, že by CBD potlačilo kávou způsobené vedlejší účinky?

Co je to kofein?

Předtím, než zohledníme potenciál CBD ovlivnit naši ranní kávu, bude nejlepší pochopit samotný kofein.

Kofein, sloučenina patřící mezi alkaloidy, je přírodní stimulant, který nejčastěji nalezneme v kávě, čaji a v kakau. Kofein je ale přítomný i v energetických nápojích, potravinových doplňcích a dokonce i ve snídaňových cereáliích – což znamená, že k získání nějakého povzbuzení, ať už úmyslného nebo omylem, není třeba se příliš snažit. Kofein ovlivňuje centrální nervový systém a je užíván jako prostředek k udržení pozornosti a bdělosti.

Kofein je užíván již po celá století, historici datují první použití čaje až do 2737 let před naším letopočtem. Původ kávy je o něco nejasnější než původ čaje, díky čemuž dochází k mnoha spekulacím.

Existuje legenda o etiopském pastýři, který objevil kávu, když si všimnul, že se jeho kozy stávaly čilejší po konzumaci kávových bobulí přímo z keře. Tohle může znít jako báchorka, nicméně původ kávy je celkově nejasný. O něco kredibilnější náznaky prvního užívání kávy se objevují v záznamech z 15. století, které již mnohem detailněji popisují, jak byly bobule připravovány a vařeny.

Bez ohledu na to, jak byly kofein a káva v naší společnosti zpopularizovány, jsou tady s námi. Co ale víme o účincích kofeinu na naše tělo?

Jaké jsou přínosy a účinky kofeinu?

Přirozeně stimulující vlastnosti kofeinu jsou tím, co tolik lidí přitahuje k jeho užívání. Avšak není to tak přímočará interakce, jak byste si mohli myslet. Spíše než přímé působení, kofein inhibuje receptory aktivované neurochemickým adenosinem.

Adenosin je ohromně důležitý kvůli své roli v kontrole spánkového cyklu. Když je vyplaven, nabádá naše tělo k odpočinku a zklidňuje mozkovou aktivitu. Kofein těmto receptorům znemožňuje vázat se na adenosin. Za normálních podmínek se hladiny adenosinu budují v průběhu dne, až dokud nejdeme večer spát. Po požití kávy je náš přirozený spánkový cyklus přerušen a způsobuje, že jsme bdělejší.

Nejen, že nás udržuje vzhůru déle, ale kofein má i další významné přínosy a účinky. Antagonismem k adenosinovým receptorům umožňuje jiným neurochemikáliím, například dopaminu, epinefrinu (adrenalin) a norepinefrinu, mít na naše těla výraznější účinky.

Dopamin se pojí s naším biologickým mechanismem potěšení a odměny a dokonce má potenciál snížit krevní tlak a srdeční tep. Naopak epinefrin a norepinefrin způsobují mobilizaci mozku a těla k akci.

K těmto již zmíněným přínosům se kofein spojuje také se zvýšeným metabolismem, zlepšeným fyzickým výkonem a ochranou proti srdečním vadám. Avšak udržení rovnováhy mezi příjemnou stimulací a přetížením těla kofeinem záleží na toleranci uživatele a množství požitého kofeinu. S příliš velkým příjmem kofeinu jsou také spojeny vedlejší účinky.

Jaké jsou vedlejší účinky kofeinu?

Přínosy, které kofein přináší, jsou nepopiratelné, ale to neznamená, že neexistují také nějaké vedlejší účinky. I přes to, že ne každý je pocítí, jsou běžným jevem pro ty, kteří se kofeinu oddávají příliš nebo na něj obecně silně reagují.

U těch, kteří trpí úzkostmi, může po požití kofeinu dojít ke zhoršení symptomů. Jak již bylo zmíněno, přestože blokuje adenosin, může způsobit uvolnění adrenalinu do těla. A to může vést ke zvýšení úzkosti, jelikož tělo v odpovědi na kofein spustí reakci „bojuj nebo uteč“. Pokud se vám zdá, že jste často po vypití velké kávy napjatí a nervózní, mohla by to být známka potenciálních vedlejších účinků.

I přesto, že kofein má schopnost udržet nás v pozoru, nadbytek může způsobit nespavost. To může každého ovlivnit více či méně, a například starší uživatelé tento účinek zažívají spíše než ti mladší. Pokud tedy máte pocit, že po požití kávy nebo energetických nápojů trpíte nespavostí, zkuste zredukovat konzumované množství.

Jak je to s kofeinovou závislostí a absťákem?

Uživatelé, kteří potřebují přijmout kofein i několikrát denně, by už mohli být považováni za závislé. S tím, jak se na látce stávají závislejšími, konzumují ji více a mnohem častěji. To s sebou může přinést již zmíněné vedlejší účinky, ale jsou to ve skutečnosti abstinenční příznaky, které způsobují problémy jako jsou bolesti hlavy a jiné nepříjemné fyzické a psychické symptomy.

Kvůli jeho stimulujícímu účinku není příliš překvapující, že kofein v některých případech vyvolává zvýšení krevního tlaku a srdečního tepu. Tato událost se normálně pojí spíše se zvýšenou konzumací, a tak lze tyto příznaky omezit snížením příjmu kofeinu.

Jak CBD interaguje s kofeinem?

Když jsme tedy prozkoumali přínosy a vedlejší účinky kofeinu, jak může CBD interagovat s vaší ranní kávou? Předtím, než můžeme pochopit, jak tyto dvě sloučeniny, zdánlivě z opačné strany spektra, společně fungují, podívejme se pouze na CBD.

Kanabidiol je sloučenina nacházející se v rostlině Cannabis sativa (technické konopí), která interaguje s naším endokanabinoidním systémem (EKS), včetně mnoha dalších molekulárních cílů. CBD nyní zažívá rozsáhlé užívání v podobě denních potravinových doplňků za účelem zlepšení duševní pohody uživatele. I přesto, že výzkum musí plné spektrum pozitivních účinků CBD ještě potvrdit, předběžné studie a neoficiální zprávy hlásí, že CBD potenciálně uvolňuje napjaté nervy a podporuje připravenost k spánku.

To jsou jen střípky možných schopností CBD, ale tento potenciál uvolnit nervy je klíčový, především pokud vezmete v potaz vedlejší účinky přílišného množství kofeinu. Kolaborace mezi CBD a kofeinem je ale mnohem komplikovanější, než že by jeden pouze odčinil vedlejší účinky toho druhého, jelikož obě sloučeniny podle všeho interagují s adenosinovými receptory.

Můžu si CBD dát do kávy?

Zatímco někteří lidé se rozhodnou užívat CBD v gelových kapslích nebo tobolkách jako součást jejich ranní rutiny, je naprosto možné odstranit prostředníka a dát si CBD rovnou do kávy. S produkty jako je například CBD On The Go! si můžete nasypat přesně předměřené dávky 20 mg v jednotlivých sáčcích přímo do vašeho nápoje doma nebo na cestě do práce.

Jaké jsou potenciální přínosy kombinování CBD a kávy?

Přidáním CBD do vaší kávy můžete i vy zažít potenciální přínosy obou sloučenin. Ačkoli účinky kofeinu jsou silné, obzvlášť ve velkých dávkách, jsou také poměrně krátkodobé. Smíchání CBD a kofeinu má potenciál zvýšit pozornost a soustředění po delší dobu, zatímco kanabinoid může snížit dopad vedlejších účinků kofeinu.

Jelikož výzkum účinků CBD je stále v plenkách, naše pochopení tohoto jedinečného partnerství je ve velmi raných fázích. Nicméně mnoho společností již vyrábí značkové kávy s příměsí CBD.

Rovnováha je klíčová, když dojde na jakoukoli látku pozměňující to, jak se cítíme a kofein není žádnou výjimkou. Nejjednodušší způsob, jak kontrolovat vedlejší účinky, je udržovat přiměřený příjem. Pokud jste ale citliví i na malé dávky nebo se snažíte stihnout uzávěrky v práci, kofein v kombinaci s CBD by pro vás mohl být velmi prospěšný.

Pokud byste rádi sami vyzkoušeli tuto kombinaci, proč se nepodívat do obchodu Cibdol, kde najdete širokou nabídku produktů s obsahem kanabinoidů. A určitě se udržujte v obraze se všemi novinkami týkajícími se CBD a jiných kanabinoidů, které najdete v naší rozsáhlé a často aktualizované CBD encyklopedii.

Jaký produkt potřebuji?