About the author
Sources
Zdroje

[1] Modi M. Ginger root. StatPearls [Internet]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK565886/. Published December 4, 2021. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

[2] Bode AM. The amazing and mighty ginger. Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects. 2nd edition. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/. Published January 1, 2011. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

[3] KC; ARDM. Effects of a ginger extract on knee pain in patients with osteoarthritis. Arthritis and rheumatism. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11710709/. Published 2001. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

[4] Therkleson T. Topical ginger treatment with a compress or patch for osteoarthritis symptoms. Journal of holistic nursing : official journal of the American Holistic Nurses' Association. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4230973/. Published September 2014. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

[5] Lete I, Allué J. The effectiveness of ginger in the prevention of nausea and vomiting during pregnancy and chemotherapy. Integrative medicine insights. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818021/. Published March 31, 2016. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

[6] Hu M-L, Rayner CK, Wu K-L, et al. Effect of ginger on gastric motility and symptoms of functional dyspepsia. World journal of gastroenterology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3016669/. Published January 7, 2011. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

[7] Viljoen E, Visser J, Koen N, Musekiwa A. A systematic review and meta-analysis of the effect and safety of ginger in the treatment of pregnancy-associated nausea and vomiting. Nutrition journal. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3995184/. Published March 19, 2014. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

[8] M. K, M. K, S. K. Cold and flu: Conventional VS Botanical & Nutritional therapy. International Journal of Drug Development and Research. https://www.ijddr.in/drug-development/cold-and-flu-conventional-vs-botanical--nutritional-therapy.php?aid=5561. Published May 8, 2015. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

Back

Zázvor: Vše, Co Musíte Vědět

Zázvor lékařský (Zingiber officinale) je celosvětově oblíbená rostlina, která má intenzivní chuť a vysoký obsah bioaktivních sloučenin. V našem článku se dozvíte vše, co potřebujete vědět o zázvoru a o jeho všestranných účincích.

Co je to zázvor?

Podívejte se do špajzu a možná tam naleznete zázvor alespoň v jedné následující formě:

• Zázvorové koření (v prášku)
• Krystalizovaný zázvor
• Nakládaný zázvor
• Zázvorový extrakt

Nejčastěji se zázvor používá k přidání peprné a sladké chuti do jídla, podobně jako je tomu s kardamomem a kurkumou. Nicméně brzy zjistíme, že zázvor nám toho může nabídnout daleko více než jen svou distinktivní chuť.

Abychom se mohli podívat na potenciální účinky zázvoru, které mohou ovlivnit naše zdraví, tak se musíme začít soustředit na jeho kořen. A proč? Protože zázvorový kořen obsahuje nadměrné množství vitamínů, minerálů (vitamín B3, železo, draslík, zinek, folát) a fytochemikálií.[1]

Zázvorový kořen

Předtím, než vědci mohli detailně prozkoumat zázvorový kořen pod mikroskopem, tak byl (a stále je) prodáván po celém světě pro svůj unikání vliv na několik fyziologických problémů. Ve skutečnosti byl zázvorový kořen tak cennou komoditou mezi arabskými obchodníky, že v 13. a 14. století stál stejně jako jedna ovce. Tehdy však obchodníci nevěděli, proč měl zázvor takové účinky.

Naštěstí dnes víme, že zázvor obsahuje sloučeniny jako je gingerol, paradol a shogaol, které mají vliv na naše tělo. Díky obsahu těchto různorodých látek je zázvorový kořen "jedním z nejčastěji konzumovaných dochucovadel na celé světě".[2]

Jaké prospěšné vlastnosti má zázvor?

Celosvětová oblíbenost zázvoru je fakt. Co ale můžeme očekávat od jednoho z nejstarších pečujících produktů na celém světě?

Zázvor a zánět

Mnoho zdravotních obtíží se může ještě zhoršit, pokud se zánět dostane mimo kontrolu. Obzvláště zánět kloubů a pojivé tkáně může zhoršit průběh revmatu a osteoartritidy.

Naštěstí dvě studie poukazují na potenciální pozitivní spojitost mezi zázvorovým extraktem a zánětem. První studie z roku 2001 byla vypracovaná na University of Miami a tvrdí, že "vysoce pročištěný a standardizovaný zázvorový extrakt" měl značný vliv na symptomy osteoartritidy v koleni.[3] Druhá studie popisuje podobné výsledky, kde lokálně podaný zázvorový extrakt vykazoval pozitivní vliv na chronické symptomy osteoartritidy.[4]

Zázvor a nevolnost

Jeden z nejznámějších účinků zázvoru je jeho vliv na nevolnost a podrážděný žaludek. Co na to říká věda? Zatímco několik studií zkoumalo tento fenomén, systematická studie od jihoafrických vědců nám toho prozradí nejvíce.[5],[6],[7]

Vědci prozkoumali bibliografickou databázi, aby zjistili "účinnost orálně podaného zázvoru jako léčbu nevolnosti u těhotných žen". Vědci zjistili, že "zázvor signifikantně zlepšil symptomy nevolnosti v porovnání s placebem".

Nicméně je důležité zmínit, že žádná z těchto studií se detailně nevěnovala složení použitého zázvorového extraktu. Jak již víme, zázvorový kořen obsahuje desítky aktivních sloučenin a bez analýzy obsahu nemůžeme přesně říct, jaká směs těchto sloučenin je potenciálně nejefektivnější.

Zázvor a imunitní systém

Když vědci z Raj Kumar Goel Institute of Technology porovnali konvenční a botanické terapie proti nachlazení a chřipce, tak zjistili, že vliv zázvoru na tato onemocnění pochází z obsahu gingerolu a shogaolu. U obou těchto sloučenin se věří, že "pomáhají ulevit od symptomů nachlazení, potlačují kašel a mají slabý sedativní účinek, který podporuje odpočinek".[8]

Jaké jsou vedlejší účinky zázvoru?

Vzhledem k tomu, že se zázvor používá celosvětově, tak by si člověk mohl myslet, že tato rostlinka nemá vedlejší účinky. Z větší části je toto tvrzení pravdivé. Zázvorový kořen je poměrně dobře tolerován v lidském organismu, tedy alespoň jako potravina.

Pročištěný zázvorový extrakt je však daleko více koncentrovaný, a to znamená, že může vyvolat lehké vedlejší účinky, jako je pálení žáhy, průjem a nevolnost trávicího traktu. Pokud máte nějaké otázky či obavy o možných vedlejších účincích zázvoru, tak si o užívání zázvoru promluvte s vaším lékařem, který vám poskytne radu vztahující se k vaší diagnóze.

Jak užívat zázvor

Díky tomu, že je zázvor všestranný a dostupný v různých formách, tak existuje mnoho způsobů, jak si užít jeho vliv. Problém se zázvorem je ten, že ve většině případů nevíme, kolik ho máme užít, jelikož v různých studiích se dávkování liší a pohybuje se obvykle v rozmezí 200 - 2000 mg denně. Nejbezpečnější přístup je držet se návodu k použití, který udává výrobce daného doplňku stravy. Tento návod či doporučené dávkování by mělo být vytištěno na etiketě.

Dále také musíte vzít v potaz, o jaký typ doplňku stravy se jedná, jelikož dávkování se bude lišit u jednotlivých typů. Také bychom měli zmínit, že mnoho studií sleduje krátkodobý vliv (až dvanáct týdnů) zázvorového kořenu. Dlouhodobá účinnost a bezpečnost užívání zázvoru jsou stále součástí mnoha dalších studií.

Zázvorový čaj

Mezi nejdostupnější formy užívání zázvoru patří pití zázvorového čaje, kdy se nastrouhaný kořen uvaří ve vodě či mléku. Takto připravený čaj nebude obsahovat maximální koncentraci gingerolu či shagaolu - což jsou nejvíce účinné aktivní látky v zázvoru - ale stále se jedná o chutnou a osvěžující alternativu. Pokud vám zázvor moc nechutná, tak můžete do čaje vždy přidat citrón či med.

Zázvor jako součást komplexních produktů

Další kritický aspekt zázvoru je jeho role v komplexních doplňcích stravy. Vliv a adaptibilita zázvorového extraktu je ve skutečnosti to, co z něj dělá důležitou součást našeho Posilovače Imunity s CBD. Zázvor dokáže skvěle posilnit naše tělo tím, že spolupracuje s naším full-spectrum konopným extraktem, vitamíny A a D, Echinaceou apod.

Zázvor: Jedno z nejvíce konzumovaných dochucovadel na světě

Pouze několik rostlin se může honosit titulem nejvíce konzumovaného dochucovadla, ale zázvor mezi tyto rostliny patří, a to díky své unikátní pikantní chuti a také vysokému obsahu aktivních sloučenin. A co je nejdůležitější, tak mnoho těchto fytochemikálií má potenciální vliv na naše zdraví.

A pokud vás to dostatečně nepřesvědčilo, tak vězte, že zázvorový kořen můžete užívat v několika formách a jedná se tak o velice všestranný doplněk stravy. Tedy samozřejmě za předpokladu, že použijete selský rozum a budete správně dávkovat.

Vyzkoušejte vše, co nám může příroda nabídnout s Posilovačem Imunity s CBD od Cibdolu a nebo se podívejte na naši kompletní nabídku doplňků stravy. Pokud chcete zjistit vše důležité o fytochemikáliích a o jejich roli v našem zdraví, tak navštivte naši CBD Encyklopedii, kde se dozvíte více.

Author
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Luke je zkušený novinář a hlavní autor pro Cibdol a jiné publikace o kanabinoidech, který má více než desetiletou zkušenost s psaním článků o CBD a kanabinoidech. Luke je odhodlaný přinášet faktický a na důkazech založený obsah a jeho fascinace CBD se také vztahuje na fitness, výživu a prevenci onemocnění.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Luke je zkušený novinář a hlavní autor pro Cibdol a jiné publikace o kanabinoidech, který má více než desetiletou zkušenost s psaním článků o CBD a kanabinoidech. Luke je odhodlaný přinášet faktický a na důkazech založený obsah a jeho fascinace CBD se také vztahuje na fitness, výživu a prevenci onemocnění.
Zdroje

[1] Modi M. Ginger root. StatPearls [Internet]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK565886/. Published December 4, 2021. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

[2] Bode AM. The amazing and mighty ginger. Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects. 2nd edition. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/. Published January 1, 2011. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

[3] KC; ARDM. Effects of a ginger extract on knee pain in patients with osteoarthritis. Arthritis and rheumatism. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11710709/. Published 2001. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

[4] Therkleson T. Topical ginger treatment with a compress or patch for osteoarthritis symptoms. Journal of holistic nursing : official journal of the American Holistic Nurses' Association. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4230973/. Published September 2014. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

[5] Lete I, Allué J. The effectiveness of ginger in the prevention of nausea and vomiting during pregnancy and chemotherapy. Integrative medicine insights. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818021/. Published March 31, 2016. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

[6] Hu M-L, Rayner CK, Wu K-L, et al. Effect of ginger on gastric motility and symptoms of functional dyspepsia. World journal of gastroenterology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3016669/. Published January 7, 2011. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

[7] Viljoen E, Visser J, Koen N, Musekiwa A. A systematic review and meta-analysis of the effect and safety of ginger in the treatment of pregnancy-associated nausea and vomiting. Nutrition journal. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3995184/. Published March 19, 2014. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

[8] M. K, M. K, S. K. Cold and flu: Conventional VS Botanical & Nutritional therapy. International Journal of Drug Development and Research. https://www.ijddr.in/drug-development/cold-and-flu-conventional-vs-botanical--nutritional-therapy.php?aid=5561. Published May 8, 2015. Accessed March 18, 2022 [Zdroj]

Jaký produkt potřebuji?