About the author
Sources
Zdroje

[1] Meredith G.R., Rakow D.A., Eldermire E.R.B., Madsen C.G., Shelley S.P., Sachs N.A. (2020) Minimum time dose in nature to positively impact the mental health of college-aged students, and how to measure it: A scoping review. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02942 [Zdroj]

Back

Stres vs úzkost: Jaký je mezi nimi rozdíl?

Stres vs úzkost

Mnoho lidí si plete stres s úzkostí, jelikož se při nich cítíme podobně. Nicméně je velice důležité se seznámit s rozdíly a také s tím, jak stres i úzkost mohou ovlivnit naše psychické i fyzické zdraví. Pokud se chcete o této problematice dozvědět více, tak pokračujte ve čtení.

Co je to stres?

Stres je stav, který může narušit naše psychické a fyzické zdraví ve snaze pomoci našemu tělu dostat se z obtížných situací. Pokud se cítíme pod tlakem, tak naše tělo reaguje přirozenou reakcí "uteč nebo bojuj". Spuštěním této reakce dochází k vyplavení specifických neurochemikálií a také se naše tělo přestane soustředit na udržování neesenciálních systémů. Naše tělo tedy bude ve stavu pohotovosti, díky čemuž se můžeme vypořádat s obtížnou situací.

I když se specifická stresová odpověď liší člověk od člověka, tato vestavěná reakce je přirozená pro každého z nás. Problém ale je, že naše těla mohou udržet tento stav po krátkou dobu. Pokud stres přetrvává a stane se chronickým, tak stresová odpověď začne narušovat funkce, které potřebujeme pro zdravý a vyvážený život.

Co je to úzkost?

Pokud někdy cítíte obavy nebo strach z toho, co bude, tak se jedná o úzkost. Je naprosto normální, že se takto cítíte a to obzvláště v případě, že se musíte vypořádat s neznámou situací, jako je pracovní pohovor či první rande.

Úzkostí dává naše tělo najevo, že něco může být v nepořádku, ale to neznamená, že byste se kompletně měli vyhýbat situacím, kvůli kterým cítíte úzkost. Tyto situace vás mohou motivovat a jakmile si tou situací projdete, tak budete cítit jisté zadostiučinění a triumf nad vaší úzkostí. Nicméně dlouhodobá úzkost (která přetrvává déle než šest měsíců) a nebo pocity úzkosti bez jakéhokoliv důvodu mohou znamenat, že trpíte úzkostlivou poruchou.

Co způsobuje stres a úzkost?

Co se týče stresu, jeho spouštěče se mohou zásadně lišit. Jakmile poprvé začnete pracovat, vypořádat se s pěti úkoly může být stresující. Jakmile se ale naučíte upřednostnit jeden úkol před druhým, vzroste vaše sebevědomí a stres by měl opadnout.

Nejdůležitější věc, na kterou musíte pamatovat je fakt, že se každý člověk vypořádává se stresem jinak. Neexistuje žádný univerzální návod na to, které situace či události jsou stresující. Je ale důležité se naučit odhalit příznaky stresu a také vědět, jak se s nimi vypořádat.

Co se týče úzkosti, tak je o něco jednodušší popsat situace, které mohou způsobovat úzkost, jelikož tyto situace jsou úzkostlivé pro mnoho lidí. Mezi každodenní situace, které mohou způsobit úzkost, patří:

• Pracovní pohovory
• Pracovní prezentace
• Seznámení se s partnerovými rodiči
• Veřejný proslov
• Finanční problémy
• Zdravotní problémy

I když se může zdát, že situací, které mohou způsobit úzkost, je nespočetně, tak i přesto se jedná o naprosto normální pocit. Klíčem je odhalení tohoto pocitu a vypracování strategie, díky které se s úzkostí vypořádáme.

Jak rozeznat úzkost od stresu?

Vzhledem k tomu, že se tyto dva problémy poměrně překrývají, tak je zcela pochopitelné, že někteří lidé mohou mít problém s rozeznáním stresu od úzkosti. Navíc se může stát, že se budeme potýkat s oběma problémy najednou. Nicméně existuje jeden fundamentální rozdíl, který tyto dva problémy od sebe bezpečně rozlišuje.

Stres je ve své podstatě tělesnou reakcí na vnější vliv, zatímco úzkost je naším vnitřním pocitem. Pokud se například vypořádáváte s obtížnou situací či výzvou, symptomy poleví, jakmile tuto výzvu dokončíte. Pokud tomu tak je, tak jste byli pod stresem. Nicméně pokud odstraníte tento externí vliv a pořád cítíte obavy či tlak, tak nejspíše prožíváte úzkost.

Pokud si nejste jisti, tak pamatujte, že stres je typickou reakcí na nějaký podnět, zatímco úzkost je stav mysli, který může přetrvávat i po odstranění externího spouštěče. Jakmile se naučíte rozeznat tyto dva pocity, tak se s nimi budete moci také daleko snáze vypořádat.

Jak může stres a úzkost ovlivnit naše zdraví

Nejprve začneme s dopadem stresu, jelikož může efektivně ovlivnit celé naše tělo. Tím samozřejmě nemyslíme, že všichni lidé pociťují všechny symptomy najednou. Místo toho závisí exaktní dopad stresu na genetice, životním stylu či na zdravotním stavu. Nicméně pokud budeme generalizovat, tak stres může způsobit následující zdravotní problémy:

• Vysoký krevní tlak
• Nízké libido
• Problémy se spánkem
• Problémy s trávením
• Deprese

Co se týče úzkosti, tak dopad na naše zdraví je o něco specifičtější. Obecně řečeno, díky úzkosti cítíme obavy či strach, což může vést ke vzniku následujících symptomů:

• Podrážděný žaludek
• Problémy se soustředěním
• Únava
• Suchost v ústech
• Bolesti těla

Nicméně tyto symptomy se mohou závažně zhoršit, pokud je vaše úzkost projevem některé úzkostlivé poruchy. V tomto článku nevypíšeme veškeré zdravotní dopady úzkostlivých poruch, ale je běžné, že lidé s těmito poruchami prožívají širokou škálu psychických a fyzických symptomů.

Jak ulevit od stresu a úzkosti

I přesto, že stres a úzkost si na našem těle vybírají daň, dobrou zprávou je, že mnoho strategií, které vám pomohou ulevit od stresu, fungují i na úzkost. A vzhledem k tomu, že úzkost je častým symptomem stresu, tak dává smysl začít u zdroje a snížit tak celkový stres.

Ideální strategie bude záviset na vašich potřebách a životním stylu, ale pro začátek můžete vyzkoušet následující:

• Meditace: Krása meditace tkví v tom, že funguje bez ohledu na váš denní plán. Pokud si uděláte alespoň deset minut čas před prací, tak to může stačit k urovnání vašich myšlenek a vy se tak budete moci soustředit na přítomnost.

• Chůze: Možná to zní moc jednoduše, ale chůze je jednou z nejlepších aktivit, které můžete přidat do vaší každodenní rutiny pro vypořádání se se stresem. Pokud navíc žijete na vesnici, tak krátká procházka v přírodě může být ještě prospěšnější, tedy alespoň podle vědců[1].

• Dýchání: Dýchací cvičení si skvěle rozumí s meditací a mohou udělat zázraky. Soustřeďte se na dýchání vaším nosem a naplňte vaše břicho vzduchem. Zadržte na sekundu dech a znovu pomalu vydechněte nosem.

• Doplňky stravy: Jídelníček a naše stravování mohou signifikantně ovlivnit to, jak se naše tělo vypořádá s fyzických dopadem stresu a úzkostí. Multivitamíny jsou skvělou volbou pro pracovně vytížené jedince, ale stejně tak jsou vhodné i přírodní doplňky stravy, jako je levandule, heřmánek a CBD.

Užívání CBD může společně s těmito strategiemi pomoct vašemu tělu opět nastolit rovnováhu. Stav rovnováhy vám může pomoci cítit se nejlépe a pokud jsou vaše biologické systémy v rovnováze, tak vaše tělo a mysl jsou lépe vybaveny k tomu, abyste se vypořádali s dopadem stresu a úzkosti.

Přemýšlíte nad tím, že vyzkoušíte výše zmíněné strategie či chcete vyzkoušet dopad vysoce kvalitního CBD? Tak si prohlédněte nabídku společnosti Cibdol, kde naleznete kompletní výběr olejů, kapslí, krémů a dalších produktů. Pokud se chcete dozvědět více o stresu a úzkosti, tak navštivte naši CBD Encyklopedii, kde naleznete více informací.

Author
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Luke je zkušený novinář a hlavní autor pro Cibdol a jiné publikace o kanabinoidech, který má více než desetiletou zkušenost s psaním článků o CBD a kanabinoidech. Luke je odhodlaný přinášet faktický a na důkazech založený obsah a jeho fascinace CBD se také vztahuje na fitness, výživu a prevenci onemocnění.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Luke je zkušený novinář a hlavní autor pro Cibdol a jiné publikace o kanabinoidech, který má více než desetiletou zkušenost s psaním článků o CBD a kanabinoidech. Luke je odhodlaný přinášet faktický a na důkazech založený obsah a jeho fascinace CBD se také vztahuje na fitness, výživu a prevenci onemocnění.
Zdroje

[1] Meredith G.R., Rakow D.A., Eldermire E.R.B., Madsen C.G., Shelley S.P., Sachs N.A. (2020) Minimum time dose in nature to positively impact the mental health of college-aged students, and how to measure it: A scoping review. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02942 [Zdroj]

Jaký produkt potřebuji?