Co Jsou To Flavonoly?

Flavonoly jsou fytochemikálie, které spadají do třídy flavonoidů. Jsou obsaženy v dužině ovoce a zeleniny a jejich změna je ovlivněna kontaktem s UV zářením. Flavonoly jsou jednou z největších skupin flavonoidů, ale jejich koncentrace v jídle není konstantní. Množství flavonolů v jídle je totiž ovlivněno typem rostliny, ročním obdobím, zralostí, zpracováním a další přípravou.

Barva

Flavonoly jsou nejčastěji žluté. Brilantní zbarvení napovídá o vyšší koncentraci flavonolů.

Kde se nacházejí

Existují desítky flavonolů, ale mezi nejčastější typy patří:

• Quercetin

Kapary, brusinky, cibule, bílý rybíz

• Kaempferol

Špenát, kapusta, pažitka, zelené fazolky

• Myricetin

Brokolice, oregano, fenykl, červené víno

• Isorhamnetin

Mandle, estragon, hrušky, opuncie

Podpůrný výzkum

Jídelníček bohatý na flavonoly je spjatý s mnoha pozitivními výsledky v řadě studií. Výzkum neustále probíhá, ale vliv flavonolů by mohl ovlivnit hmotnost, zabránit vzniku kardiovaskulárních poruch či rakovině.

Studie z roku 2016 v BMJ pozorovala příjem flavonoidů mezi muži a ženami do 24 let. Jakmile došlo k započítání různých faktorů (stravování, kouření a fyzická aktivita), tak nám výsledky ukázaly, že "vyšší příjem jídel, která jsou bohatá na flavonoly, flavan-3-oly, antokyaniny a flavonoidní polymery by mohl přispět k udržení hmotnosti v dospělosti" (Bertoia et al., 2016).

Časopis The British Journal of Cancer zjistil, že ženy v Řecku s dietou bohatou na flavonoidy měly „inverzní asociaci“ s rakovinou prsu. Případové kontrolní studie se zúčastnilo 820 žen, přičemž vědci dospěli k závěru, že „neexistuje souvislost mezi rakovinou prsu s flavanony, flavan-3-oly, flavonoly, antokyanidiny nebo isoflavony“ (Peterson et al., 2003).

V roce 2002 časopis American Journal of Clinical Nutrition zjistil, že několik flavonolů může snížit riziko chronických onemocnění. Quercetin byl spojen s „nižší úmrtností na ischemickou chorobu srdeční“ a „nižším výskytem rakoviny plic“. Příjem kaempferolu snížil „výskyt cerebrovaskulárních nemocí“, zatímco u stravy bohaté na myricetin bylo „nižší riziko rakoviny prostaty“ (Knekt et al., 2002).

Předpokládá se, že příjem flavonoidů po dobu deseti let pozitivně ovlivňuje kognitivní pokles. Časopis American Journal of Epidemiology zjistil, že subjekty s vyšším příjmem flavonoidů měly „lepší kognitivní výkon na počátku“ a „lepší vývoj výkonu v čase“. Při zohlednění dopadů na životní styl vědci zjistili, že gradient přetrvává (Letenneur, Proust-Lima, Le Gouge, Dartigues, & Barberger-Gateau, 2007).

Bezpečnost a vedlejší účinky

Ačkoli většina studií naznačuje, že flavonoly jsou dobře tolerovány, při nadměrném příjmu flavonoidů byly pozorovány některé vedlejší účinky. V roce 2000 se ve zprávě Free Radical Biology & Medicine uvádí, že vyšší dávky flavonoidů by mohly působit jako mutageny, prooxidanty a inhibovat enzymy, jako je cytochrom P450. Jejich radou bylo vyhnout se požívání flavonolů na „úrovních vyšších, než jaké by byly získány z typické vegetariánské stravy“.

Jaký produkt potřebuji?