4 Jednoduché Zásady K Udržení Vašeho Stresu Pod Kontrolou

Last updated:

Published:

Chronický stres v moderním světě

Život je plný stresu. Vztahy, práce, cvičení, nemoci - všechny tyto prvky vystavují naše tělo stresu. V případě cvičení a nemoci se jedná převážně o fyzický stres. Naše těla musejí v těchto podmínkách více pracovat. To samé platí v případě práce a vztahů, s jediným rozdílem, že v těchto případech může být stres více emocionální nebo psychologický.

Stressed written on beach

Je naprosto v pořádku cítit se vystresovaně. Možná to bude znít zvláštně, ale stresu bychom se neměli úplně vyhýbat. Naše tělo i mysl má několik procesů, které jsou nastaveny tak, aby se spustily v případě krátkodobého stresu. Stres nám tak může zajistit lepší soustředěnost, zvýšit naši srdeční frekvenci a nakopnout náš imunitní systém. Problémy začínají, pokud náš stres neodejde.

Dlouhodobý stres nás může pěkně opotřebovat. Jsme daleko náchylnější ke zdravotním obtížím, jsme podráždění, unavení a nadměrně jíme. To může mít dopad na náš životní styl, který nás dále bude udržovat ve stresu. No a než se nadějeme, cyklus se opakuje a zdá se, že je nemožné jej přerušit.

Jak poznáte, že jste vystresovaní?

Akutní stres lze snadno zpozorovat - mnoho z nás si jistě všimne rozdílů v chování a reakcích. Náš stres se může projevit jako pocity tlaku, úzkosti a obav. Není neobvyklé cítit směs těchto emocí při blížící se uzávěrce v práci či pokud náš partner udělá něco frustrujícího.

Symptomy dlouhodobého stresu mohou být signifikantní. Každý na něj reaguje jinak, ale dlouhodobý stres v nás může vyvolat únavu, depresi, závratě či zhoršit dýchání. Mezi další příznaky patří nechuť k sexu, problémy se spaním, přejídání a v některých případech bolest na hrudi. I když je dopad na naše zdraví obrovský, veškerý stres lze zvládat. Jen potřebujete vědět jak na to. A to je přesně okamžik, kdy metoda BAMA přijde vhod.

Zvládání stresu pomocí metody BAMA

a woman painting

První věc, kterou musíte o tomto přístupu ke zvládání stresu vědět je, že není založen na žádných tradičních léčbách či léčbách typu "jedná bába povídala". K změření parametrů spojených se stresem sloužil pečlivý a přesný vědecký výzkum. Kvalita života, nálada, úroveň cytokinů a produkce buněk, zkrátka se myslelo na vše. Pokud si pacienti osvojí čtyři jednoduché zásady, ucítí jasnou redukci stresu.

Jako první na řadě je "tělo". To zahrnuje trávení času venku - většinou v mírumilovném prostředí - oslavovat život a trochu si zacvičit. U toho si můžete užívat krásu a klid přírody.

Další na řadě je naše "povědomí" o stresu. Zde se musíme zaobírat meditací a mentálním odpočinkem - musíme si vytvořit hlubší vnímavost k tomu, co u nás stimuluje stresovou odpověď a také si musíme všímat našeho prostředí.

Dalším krokem je "mysl". Naším úkolem je pochopit, jak náš mozek reaguje, když je vystresovaný. Soustředěním se na pozitivní myšlenky a aktivity můžeme zvýšit úroveň neurotransmiterů, díky kterým se budeme cítit lépe.

A nakonec "umění". Smýšlejte o umění jako o vašich vnitřních pocitech, o tom co z vás dělá vás. Cílem je soustředit vaši energii do aktivity, ve které dáte volnost vašemu vnitřnímu já. I když je tvorba umění ideální aktivitou k dosažení tohoto cíle, stejně tak funguje veškerá kreativní tvorba. Tím, že budete kreativní, budete soustředit svou mysl a odstraníte tak myšlenky, které vám můžou způsobit stres.

V kombinaci nám všechny tyto čtyři činnosti mohou pomoci zvládat náš stres. Pamatujte si, že nikdy se nám nepovede kompletně odstranit stres. Je to součástí toho co z nás dělá lidi. Daleko lepší přístup je vědět, kdy jsou naše těla vystresovaná a podpořit je tak, že jim napomůžeme obnovit rovnováhu.

B: Body (tělo) - Užijte si přírodu

family dinner in nature

Tělo je jednou z kategorií, kterým se nejčastěji vyhýbáme. Moderní společnost se co nejvíce snaží odstranit naši touhu po přírodě a poctivých pokrmech. Pokud nechceme, aby nás stres porazil, tak nesmíme dovolit modernímu životnímu stylu, aby na nás vyvíjel tlak.

Uklidňující vánek, zpívání ptáčků a (podle ročního období) snad i nějaké slunce na vašem obličeji... Zhluboka se nadechněte a vrhněte se kupředu, již teď můžete cítit, jak s každým krokem pomalu opouští vaše tělo stres. Nepotřebujete cíl cesty a také nemusíte být v přírodě několik hodin. Jen se ujistěte, že jednou za čas se zastavíte a užijete si vaše okolí.

Pokud žijete ve městě či v satelitním městě, nemějte obavy. Behaviorální studie na téma "Přírodní úrovně a Stresová Odpověď" vám pomůže. Výsledky ukázaly, že příroda v městské zástavbě nám také může pomoci ke snížení stresu. Nicméně vědci došli k závěru, že "pro většinu lidí může být přírodní prostředí užitečné ke snížení úrovně stresu".

A: Awareness (povědomí) - umění vědět jak a kdy na vás stres může

K podpoření účinnosti povědomí publikoval Journal of Psychosomatic Research obsáhlý článek 64 studií, které jsou spojeny s MBSR (mindfulness-based stress reduction - redukce stresu založená na pozornosti). Nepřijali každou studii jen na základě zásluh. Každá z 64 studií byla přezkoumána aby se potvrdilo, že jsou relevantní a data jsou náležitě kvalitní. Účelem tohoto článku bylo zjistit, zda větší povědomí o stresu by spustilo snížení jeho negativních účinků a zlepšilo schopnosti pacientů reagovat na opakovaný stres. Článek uzavřeli tak, že "MBSR by mohlo pomoci širokému počtu osob vypořádat se s klinickými i neklinickými problémy".

Dále podporuje účinnost pozornosti studie, kterou sestavil Canadian Breast Cancer Research Institute. Nejenže dospěli k podobnému závěru jako studie předtím, ale byla "první, která ukázala změny v cyrokinové produkci spojené s rakovinou. Redukce byla přímým důsledkem dodržování metody pozornosti".

man chilling

I když jsou cytokiny nezbytné k tomu, aby náš imunitní systém pracoval bez problémů, příliš mnoho pro-zánětlivých cytokinů může vést ke tvorbě nemocí jako je například rakovina. Můžete si přečíst více o cytokinové produkci a mechanice zde.

M: Mind (mysl) - jak náš mozek reaguje na stres

Pozitivní myšlení dovede stimulovat produkci určitých chemikálií v našem mozku. Díky tomu můžeme pocítit snížení úrovně stresu a jsme schopni zvládat mentální bloky. Pokud se budeme věnovat příjemným, prospěšným nebo kreativním aktivitám, náš mozek vypustí do našeho těla dopamin, fenylethylamin a serotonin. Dopamin podporuje schopnost našeho mozku přijít na nové nápady, fenylethylamin zase napomáhá mozkové chemii a díky serotoninu se zase cítíme dobře a pozitivně.

Abyste podpořili vaše přirozené biologické procesy, snažte se jíst poctivá a zdravá jídla. Jídla bohatá na živiny a vitaminy podporují produkci těchto prospěšných neurochemikálií. Pokud si nejste jisti tím, jak začít s přirozeným jídelníčkem, na našem blogu o jídelníčku Modrých Zón se dozvíte vše, co potřebujete vědět.

A: Art (umění) - kreativita a oběh

father and daughter painting

Vzpomeňte si, kdy naposledy jste něco sepsali, vzali do ruky štětec, napsali dopis, hráli si s vašimi dětmi s legem či sestavili nábytek z Ikei. V průběhu všech těchto aktivit se naše mysl uklidní. Soustředíme se na momentální úkol a myslíme a cítíme pouze to, co se týká našeho úkolu. Nemusí to být mistrovské dílo, smyslem těchto aktivit je právě ta činnost, nikoliv výsledek.

Nemusíte poslouchat jenom nás. Článek, který byl publikován v časopise Psychology Today zjistil, že 45 minut "tvorby umění" vedlo ke snížení stresu bez ohledu na to, jak jste zruční. V této studii bylo 39 lidí ve věku 18 - 59 let požádáno aby vytvořili "umění jakéhokoliv druhu".

Abychom mohli kvantifikovat redukci stresu, museli vědci monitorovat úroveň kortizolu. Kortizol je hormon, který se v našem těle vyplaví, pokud jsme ve stresu. Po uplynutí 45 minut se ukázalo, že "75% všech účastníku studie mělo nižší úroveň kortizolu". Aby podpořili myšlenku, že umění nemusí být mistrovské dílo, přišli výzkumníci na to, že "se nezdá, že by předchozí zkušenost ovlivňovala výsledek".

Společně, samostatně nebo v kombinaci. Pokud přijmete tyto jednoduché zásady, které byly vědecky potvrzeny za své, máte šanci snížit hladinu vašeho stresu. Kdy naposledy jste se naplno věnovali vašemu tělu, povědomí, mysli a umění?

Stay up to date. Subscribe to our newsletter.

Jaký produkt potřebuji?