Jaký je životní styl v Modrých Zónách a jak jej ovlivňuje stres?

Last updated:

Published:

Co jsou to Modré Zóny?

V roce 2008 publikoval jistý Dan Buettner knihu nazvanou “The Blue Zones: Lessons for Living Longer”. Obsah této knihy navždy změnil způsob, jakým nahlížíme na náš cíl, kterým je dlouhý a zdravý život. Tato kniha nebyla o nejnovější dietě nebo o každodenním navštěvování fit centra. Místo toho Buettner, National Geographic a skupina vědců ukázali 5 míst na světě, kde se lidé dožívají nejvyššího věku. Tyto místa jsou klasifikovány jako Modré Zóny a jejich strava, životní styl a sociální návyky byly důkladně pozorovány a zaznamenány.

map of blue zones

Společně se Buettner a jeho tým dozvěděli, že i když je každá z Modrých Zón geograficky odloučená, lze nalézt různé podobnosti v tom, jak každá populace těchto zón žije své životy. Zapojují se do pravidelného cvičení, vědí, kdy si mají odpočinout, jejich strava je vyvážená a z větší části založená na rostlinné stravě a nakonec mají síť důvěrných přátel, se kterými se mohou socializovat ať už je to skrze rodinu, nebo náboženství.

A výsledek? Lidé v každé Modré Zóně se dožívají vyššího věku, méně často trpí chronickými nemocemi, jsou aktivnější a žije zde mnohem více lidí, kteří jsou starší sta let. Lidé v Modrých Zónách se starají o svou mysl i tělo. To zní dost jednoduše, ale v moderní společnosti je starost o svou mysl na posledním místě žebříčku priorit.

Proč je tak těžké přijmout životní styl Modrých Zón?

Napsané na papíře se zdá, že principy životního stylu Modrých Zón jsou docela jednoduché. A nejenže se zdají být jednoduché, ale teoreticky je na ně i jednoduché adaptovat se. Obtíž přichází, jakmile se podíváte na to, jak je každý segment upřednostňován. Představte si pyramidu, která je rozdělená do čtyř částí. Z vrchu dolů, každá vrstva představuje následující: hýbejte se přirozeně, správný rozhled, jezte moudře - a základnou je - spojujte se.

Spojování se, nebo-li udržování sítě lidí, se kterými se můžete bavit, je základem dlouhého a zdravého života. Aby životní styl Modrých Zón fungoval, potřebujete si udržovat síť lidí, kterým můžete věřit, sdílejí podobné hodnoty a dávají vám pocit toho, že někam patříte. V moderní společnosti je často relaxování a uvolnění s přáteli poslední věcí, na kterou myslíme. Nejčastěji myslíme na stres v práci a na to, zda stihneme naši velkou prezentaci odevzdat včas.

Problémem jsou naše mobily, email, sociální média, finanční závazky - to vše nám na mysl přijde dříve, než si stačíme alespoň na pět minut sednout a odpočinout naši mysl. Stres je na každém rohu a bez správného zvládání stresu je často velice těžké se adaptovat na životní styl Modrých Zón.

image of garden dinner and happy falimy

Stres a jídelníček

Stres neovlivňuje pouze naši schopnost se na konci dne pořádně uvolnit. No řekněte si, kolikrát jste se vrátili domů vystresovaní ze školy nebo práce a zamířili jste rovnou do ledničky nebo jste si nechali doručit jídlo domů? Přeci potřebujete něco rychlého a jednoduchého, neboť čas jsou peníze.

Většinou je fastfood téměř vždy plný tuků a zpracovaného jídla. To neznamená, že jíst vše s mírou je špatné, ale existuje spojitost mezi stresem a jezením, které může vést k problematickému vztahu. Když jsme vystresovaní, často jíme více cukrů a tučných výrobků. Přidejte zhoršenou schopnost zvládat stres a vaše volba jídelníčku se ještě zhorší. Korelace mezi těmito dvěma faktory byla velice dobře zdokumentovaná ve výzkumu, který provedla Univerzity of Texas.

Stresujeme se kvůli tomu, že naše váha není taková, jakou bychom ji chtěli mít a důvodem je převážně náš jídelníček, ale kvůli stresu často jíme nezdravá jídla. Výzkum, který provedlo NCBI ukazuje, že děti, které žijí v prostředí bez stresu, si raději vyberou zdravé ovoce místo cukrovinek. Místo toho abychom se strachovali, co budeme jíst, co kdybychom jsme začali tím, že se vyrovnáme s naším stresem? Rozhodnutí jíst zdravě by potom bylo přirozenější, nikoliv nucené. Výhody tohoto rozhodnutí by se mohly projevit i déle v našem životě. NCBI také zmínilo, že "Stres může přispět ke vzniku dlouhodobých nemocí kvůli tomu, že se náš jídelníček sestává z nezdravého jídla"

Stres a cvičení

Často se nám stává, že jsme přímo pohlcení naší prací nebo domácími úkoly a ani nepomyslíme na procházku, při které si můžeme pročistit hlavu. Pokud i vy celý týden bojujete s termíny, tak poslední na co se cítíte, je si jít zaběhat v sobotu ráno. Víkendy jsou přece k odpočinku, no ne?

Vše záleží na tom, zda máte silnou vůli ke zlomení tohoto začarovaného kruhu. Jak bylo již několikrát prokázáno, cvičení dokáže snížit úroveň stresu, zlepšit spánek a pozitivně ovlivnit úzkostlivé poruchy. Je to vždy stres, který může za to, že se nechceme zvednout a jít si trochu zacvičit.

Skvělým způsobem, jak ten kruh zlomit, je mít kamaráda, který vám pomůže nebo se přihlásit do nějaké skupinové aktivity. Nejenže vás to vytrhne z vaší izolace, kterou samostatné aktivity způsobují, ale také se můžete navzájem motivovat. Nic neřekne "jsem skvělý přítel" líp než to, že dokážete vytáhnout lidi z postele na ranní rozcvičku.

father and son biking

Stres a sociální závazky

Zatím víme a je jasné, že stres má dopad na naší motivaci ke cvičení a k výběru našeho jídelníčku. To znamená, že dva ze čtyř základů životního stylu Modrých Zón jsou negativně ovlivněny stresem. Naše schopnost socializovat ale ovlivněna není, nebo snad ano?

Studie, která byla publikována v Nature Review Neuroscience objevila, že "účinky stresu na naše sociální chování závisí na načasování, délce a typu stresu, kterému jsme byli vystaveni". Dále ještě dodali, že "sociální vyčlenění a agresivita jsou typickými následky vystavení se vysoké úrovni a dlouhodobému stresu".

Pokud si neuděláme čas a nedáme oddechnout naší mysli, tak téměř všechny situace mohou vést "k dlouhodobému stresu". Dalším následkem je, že začneme trávit více času doma a méně se socializujeme. Existuje klišé, které je v případě Modrých Zón velikou pravdou "Sdílený problém je z poloviny vyřešen". Možná je odpovědí k redukci stresu mluvit s ostatními o vašich problémech?

Stres a smysl života

Již od raného věku je běžné, že život následuje předem určenou cestu. Vzdělání, práce a poté, co jste přežili léta práce, zamíříte do důchodu a doufáte, že budete něco se svým časem dělat.

a man on mountain top

To "něco", neboli smysl či účel nemusí být práce, nemusí to být náboženství, prostě to musí být něco. Naše touha žít se smyslem je jedinečná pro lidský druh. Často se stává, že díky smyslu máme schopnost překonat velké úskalí a bojovat proti stresu. Nezáleží na tom, jestli hlídáte vnoučátka, rybaříte nebo se staráte o zvířata - motivace, která vás vede k tomu, abyste něčeho dosáhli vám dává stejně pozitivní pohled na život, jaký mají ti, kteří žijí v Modrých Zónách. Se smyslem pro účel začnou všechny požadavky pro dlouhý a zdravý život začínat dávat smysl.

Životní styl Modrých Zón je o rovnováze

Najednou se zdá, že seznam vlastností, ze kterých se skládá životní styl Modrých Zón je méně skličující. Zde je malé tajemství, lidé, kteří žijí v Modrých Zónách nedělají nic abnormálního. Pijí červené víno, užívají si, chodí do práce, starají se o svou rodinu, stresují se a někdy se rozhodnou prostě zůstat doma. Co ale také dělají je to, že lépe zvládají udržovat všechny tyto aspekty v rovnováze.

Až se příště budete stresovat, dopřejte si potom pět minut a pročistěte si hlavu. Až si příště dopřejete pár skleniček vína, udržte to u toho páru. Cvičení nemusí znamenat tři hodiny ve fitku, ale stačí i procházka kolem bloku. Výsledkem je, že klíč k dlouhému a zdravému životu se dá vyjádřit jediným slovem - rovnováha. Máte vyvážený životní styl?

Stay up to date. Subscribe to our newsletter.

Jaký produkt potřebuji?