Blog on Blue Zone diet

Last updated:

Published:

Jídelníček Modrých Zón je založen na rostlinné stravě

Předtím, než se vrhneme na základy jídelníčku Modrých Zón, si pojďme říct, co definuje "Modrou Zónu". Pouze pět regionů na Zemi se dá definovat jako Modrá Zóna a to: Ikaria, Okinawa, Barbagia, Loma Linda a Poloostrov Nicoya. Tyto místa jsou po celém světě a reprezentují oblasti, kde se populace dožívá vyššího věku, má méně zdravotních potíží a jsou aktivní i v 80 letech věku. Na těchto místech prakticky žijí jedny z nejzdravějších komunit na světě. Pojďme si to říct na rovinu, na světě neexistuje mnoho jídelníčků, které by dokázaly soupeřit s tímto tvrzením.

a boy eating green vegetable

Dobrou zprávou je, že nemusíte žít v těchto oblastech, abyste mohli napodobit jejich přístup ke zdravému životnímu stylu. Budete ale muset následovat pár základních principů, které jsou založeny na tom, jak se lidé v Modrých Zónách stravují. Bohužel vám nemůžeme slíbit Středozemní slunce Barbagie na Sardinii, ale můžeme vám rozdělit jídelníček Modrých Zón na pár jednoduchých kroků.

1. Jezte ryby, ale ne tolik, kolik si myslíte.

Většina Modrých Zón se nachází na, nebo v blízkosti pobřeží. Nicméně, ryby nehrají tak velkou roli, jak si myslíte. Ve většině těchto regionů jedí lidé rybu nejčastěji 3x týdně. Mezi ryby, které se konzumují nejčastěji, patří středně velké až malé ryby, jako jsou například: Tresky, Ančovičky nebo Sardinky. Tyto ryby jsou populární hlavně proto, že se lehce tráví a méně zatěžují ekosystém.

2. Maso by mělo být podáváno ke speciální chvíli

Kuřecí, hovězí a vepřové by se mělo podávat při nějaké speciální příležitosti. Navíc, pokud toto maso konzumujete, mělo by být spíše přílohou, nikoliv hlavním chodem. Snažte se jíst maso maximálně pětkrát do měsíce.

3. Snižte počet zkonzumovaných vajec

Nemusíte se starat o odstranění žloutků, jíst celé vejce je více než v pořádku. Není nic špatného na jedení vajec, ale ve všech pěti regionech jsou vejce jedena spíše při nějaké příležitosti než-li pravidelně. Snažte se omezit vejce na méně než tři týdně.

4. Méně mléčných výrobků z kravského mléka

Intolerance k laktóze se stává čím dál tím častější chorobou. Zatímco je hádka o tom, jak je na tom naše přirozená schopnost trávit laktózu v plném proudu, lidé, kteří žijí v Modrých Zónách, se typicky vyhýbají kravskému mléku. Místo toho si vyberou kozí či ovčí mléko a výrobky.

5. Žádný cukr

Odstranění cukru z vašeho jídelníčku není nic překvapivého. Přidaný cukr se stal standardem v polotovarech, omáčkách, nealkoholických nápojích a dokonce i ve chlebu. Mnoho umělých cukrů, které se přirozeně nenacházejí v přírodě, je spojováno s různými chorobami. Slazené nealkoholické nápoje jsou největším viníkem v této kategorii a měly by zmizet z našeho jídelníčku. Pokud chcete zhřešit, tak si to schovejte na nějakou speciální příležitost.

6. Pokud chcete mlsat, tak zkuste oříšky

Ať děláte co děláte, někdy prostě přijde během dne čas, kdy máte chuť na něco malého mezi jídly. Místo toho abyste se to snažili přetrpět, zkuste si dát hrst různých oříšků. Pro nejlepší výsledky zkuste mix, který obsahuje mandle, brazilské ořechy, vlašské ořechy, kešu a arašídy. Zvlášť mají různé výhody, ale společně jsou dobrotou, která je plná omega-3, bílkovin a vitamínu E.

7. Vyměňte světlý chléb za kvasný

Chléb jsme zmínili již dříve. Většina vyrobeného chleba je plná cukrů a vybělené bílé mouky. Obojí poskytuje rychlou dávku energie, ale způsobuje nerovnováhu v naší hladině inzulínu. Vyměňte světlý chléb za tradiční kvasný a budete ohromeni tím rozdílem. Kvasný chléb se jednodušeji a pomaleji tráví kvůli tomu, že je celozrnný. Výsledkem je více energie v průběhu celého dne.

8. Fazole a luštěniny každý den

different beans and pulses

Bílé, černé, sojové, čočka, zkrátka luštěniny - všechny mají něco společného. Jsou denně konzumovány v Modrých Zónách. Jsou plné bílkovin a karbohydrátů. Fazole jsou některými lidmi považovány za super-potravinu. Vezměte si ještě, že jsou i zdravým zdrojem vlákniny a je vidět proč. Soustřeďte se na přidání alespoň poloviny hrnku luštěnin denně k vašim jídlům.

9. Pokud jste na vážkách, soustřeďte se na jiná, než prefabrikovaná jídla

A co myslíme tím jiná jídla? V podstatě tím myslíme, že si dáte jídlo, které je zhotovené z jedné ingredience, ať už v syrové, namleté nebo uvařené podobě. Příkladem může být nějaké ovoce či zelenina, které si dáte bez prefabrikované omáčky. Rozhodně se vyhněte jídlům, která mají přidaná sladidla, konzervanty nebo umělé ingredience.

10. Voda, Voda, Voda

 

Jak již mnohokrát předtím, i nyní vám připomeneme, že voda by měla být vaším hlavním zdrojem tekutin. Konec konců jsme i my z 60% z vody, takže to je důvod, proč bychom měli být hydratovaní. Voda může být občas trochu nudná, ale nebojte, i v Modrých Zónách mají čaj a kávu.

Pokud tedy pijete kávu, snažte se ji nesladit, což je vlastně pointa bodu číslo pět. Pokud preferujete čaj, pokuste se vyměnit klasický pytlíkový čaj za sypaný zelený čaj. A nakonec to nejlepší, pokud jste měli těžký den v práci, tak pro vás máme dobré zprávy. Červené víno je nezbytnou součástí jídelníčku v Modrých Zónách. Všeho však s mírou, váš cíl je kolem 1-3 skleniček červeného vína denně.

Jistě jste si již všimli opakujícího se motivu v jídelníčku Modrých Zón. Je převážně z rostlinné stravy a z lokálních zdrojů jídla, které jsou snadno dostupné. I když v něm můžete nalézt maso, tak je spíše výjimkou. Všechny Modré Zóny se soustředí na tradiční přístup k jídlu - snaží se tak vytěžit maximum z jídla a rostlin, jejichž sezóna zrovna je.

I když se může zdát, že tento způsob stravování je přinejmenším zvláštní, obzvláště ve světě, kde je supermarket a fast food na každém rohu, myšlenka, že by se mělo jíst pouze to, co je momentálně dostupné, je tu s námi již od našich prehistorických předků.

lime water in glass

V jídelníčku člověka z Doby Kamenné byste našli převážně rostliny

Když myslíme, mluvíme nebo si představíme naše předky z Doby Kamenné, častěji nás napadne, že to spíše byli neohrožení lovci. Opak je nejspíše pravdou. Primitivní muži a ženy se daleko více stravovali rostlinami a zrním než masem. Důvod je jednoduchý. Lovení za účelem získání masa je mnohem obtížnější, než sbírání bobulí a semínek. Přidejte k rovnici komplexnost prostředí s faktory jakými je počasí, roční období a lokace, a najednou se vám bude zdát, že jídelníček založený na mase je spíše méně pravděpodobný.

Jídelníček Doby Kamenné, lépe znám jako Paleo dieta, by jistě obsahoval maso, ale ne v takové kvantitě, v jaké si myslíme. Je však pravdou, že jakmile se naše lovecké instinkty zdokonalily, bylo obstarání masa daleko jednodušší. Pokud bylo k dispozici, naši předci si vždy vybrali možnost sníst maso místo bobulí, zrní nebo semínek. Teorie je taková, že zvýšený kalorický příjem v podobě masa měl přímý vliv na vývoj našich větších mozků. Naše mysl touží po mase, ale naše tělo potřebuje rovnováhu rostlinné stravy pro své živiny, vitamíny a energii.

Když se nad tím zamyslíte, z fyziologického hlediska prošly naše mozky obrovským vývojem, ale naše fyzické atributy se převážně nezměnily. Naše mysl je moderní, ale naše těla jsou paleo. Toto je vcelku problém. Naše geny říkají našemu tělu, že toužíme po přírodní výživě, která je dostupná od matky přírody. Místo toho jej bombardujeme zpracovaným jídlem. Naše těla jsou nucena se adaptovat na náš moderní životní styl a jídlo. Výsledkem je potenciální tvorba různých potravinových intolerancí a vážných zažívacích obtíží.

Zdá se, že paleo dieta není o upřednostňování jednoho jídla před druhým. Pravdou je, že je spíše o jedení toho, co je dostupné. Lokální, nezpracované jídlo, které je v sezóně, bude mít množství přirozených benefitů. V nepřeberném množství scénářů by toto vyústilo ve stravu, která je převážně založená na rostlinách. Ale počkat, nezní to náhodou skoro stejně jako jiný druh diety?

Jídelníček Modrých Zón je možná tou "pravou" paleo dietou pro moderní dobu

Pokud se podíváme na koncept jídelníčku Modrých Zón a paleo diety, je nemožné nevidět některé podobnosti. Mohla by dieta Modrých Zón být přirozenou evolucí paleo diety? Zdá se, že ano.

Základním bodem obou diet je jeden aspekt: naše těla se vyvinula k tomu, požadovat vyvážený výběr jídel. Pokud si někdy děláte starosti ohledně zdravého jezení, tak se zdá, že odpověď byla celou dobu před námi (přibližně pět milionů let). Jezte to, co je - a bylo - lokálně dostupné a následujte pár rad z Modrých Zón. Výsledkem je potencionálně dlouhý, zdravý a aktivní život. A kdo by to nechtěl?

Stay up to date. Subscribe to our newsletter.

Jaký produkt potřebuji?