Konopí & japonská kultura

Last updated:

Published:

Konopí a japonská kultura

Konopí bylo v Japonsku vždy oblíbeným zemědělským produktem. Dupontové a bavlnářské kartely se ve skutečnosti po 2. světové válce snažili vymazat konopí z mapy jako strategicky důležitou hospodářskou záležitost.

Zahraniční vojáci byli překvapeni množstvím divoce rostoucího i pěstovaného konopí. Americký armádní generál Douglas Macurthur a jeho kolegové přepsali japonskou ústavu, včetně zákona Taima Torišimari o kontrole konopí.

Zákon o kontrole konopí byl poprvé uplatněn při sklizni v roce 1967, kdy bylo zabaveno 20 stonků z kolektivu zemědělců v Šinšú v oblasti Nagano. Přibližně v této době podala jedna osoba žalobu na vládu s tím, že zákon je protiústavní. Odtud se mělo na Kjótské univerzitě konat první "marihuanové sympozium", které znamenalo počátek hnutí za osvobození konopí. Podobných konferencí se nyní účastní různorodá skupina právníků, lékařů, studentů i zemědělců, kteří lobbují u vlády za výzkum.

Mnozí občané Japonska se možná obávají obnovení legálního pěstování konopí, protože jsou frustrováni dlouhým a obvykle neúspěšným procesem podávání žádostí, nicméně na rychle se zmenšujícím venkově se i nadále vyskytuje řada odolných odrůd volně rostoucího konopí, většina z nich je divoká, ale některé jsou stále pěstovány zemědělci, kteří pokračují ve staré tradici své kultury.

Od roku 1991-2 muselo Japonsko spolknout svou hrdost, protože dlouholeté dotace a spoléhání se na chemické zemědělské metody vedly k masivní neúrodě, která často vyústila v uschlou úrodu tam, kde bylo méně srážek, než se očekávalo.

Naprostá závislost na zahraniční ropě, přeplněná města, toxické oceány, nebezpečné jaderné reaktory, stárnoucí populace a nesmyslné množství golfových hřišť s ubývající zemědělskou půdou způsobily, že země hledá nové možnosti pro další generace.

Je zřejmé, že i ty malé výhody, které tyto obtížné okolnosti přinášejí, lze nalézt v obnovení ekologického zemědělství a v návratu ke kulturnímu zemědělství, které podpoří zavádění udržitelných výrobních metod, včetně pěstování průmyslového konopí.

Japonsko realizuje tuto novou a vzrušující vizi, jak by konopí mohlo ovlivnit kulturu země, protože podniká smysluplné kroky k recyklaci a snižování spotřeby, především u výrobků ze dřeva; využívá své dovednosti s tradičním uměním země a duše, spojené s moderní zdatností ve výrobě a marketingu.

Konopí a marihuana nebyly v Japonsku vždy nepopulárním produktem. Ve skutečnosti bylo v japonské kultuře dobře hodnoceno. Konopí se tradičně používalo k výrobě obřadních plátěných oděvů pro císařskou rodinu a šintoistické kněze. Mezi ně patřil i japonský císař, který v šintoistické kultuře působí jako hlavní kněz. Mezi další běžná použití patří Washi (jemně vyráběné papíry), Noren (rituální závěsy) z konopných vláken a provazy pro zvonění v šintoistických svatyních a při rituálech sumo.

Konopí se v Japonsku pěstuje již od neolitického období Džómon. Samotný název Džómon znamená "vzory provazů", které se skutečně vyráběly z konopí. Podle archeologických nálezů bylo konopí v tomto období (10 000 až 300 let př. n. l.) zdrojem potravy. Tato společnost lovců a sběračů žila civilizovaným způsobem života a používala konopí ke tkaní oděvů a výrobě košíků. Není však jasné, jak a kdy se tato semena dostala do Japonska.

Často je obtížné odlišit historická fakta od všudypřítomných mýtů, které vytvářejí náboženství šintó. Ačkoli nestranná analýza naznačuje, že konopí, stejně jako většinu své kultury, Japonci s největší pravděpodobností dovezli a přizpůsobili z Číny nebo Koreje; mnozí badatelé trvají na tom, že konopí bylo v Japonsku hojně rozšířeno již před kontaktem s některou z těchto zemí.

Abychom lépe pochopili cestu prvních konopných semínek, může být užitečné zamyslet se nad některými dalšími významnými dovozními produkty, které se podílely na utváření japonské kultury a vlastně i civilizačních standardů. Buddhismus, rýže z mokrých polí a papír Washi; ten je nejsnáze vystopovatelný, protože se píše na papír.

"105 n. l. - Papír, jak ho známe, vynalezl čínský dvorní úředník Ts'ai Lun. Předpokládá se, že Ts'ai smíchal morušovou kůru, konopí a hadry s vodou, rozmačkal je na kaši, vylisoval tekutinu a tenkou rohož pověsil na slunce, aby uschla. Zrodil se papír a tato skromná směs odstartovala jednu z největších komunikačních revolucí lidstva. V Číně vzkvétala literatura a umění.

610 n. l. - buddhističtí mniši postupně rozšířili umění do Japonska. Výroba papíru se stala podstatnou součástí japonské kultury a používala se na psací potřeby, vějíře, oděvy, panenky a jako důležitá součást domů. Japonci také jako první začali používat techniku blokového tisku. "

Poté, co korejský mnich Dončó vyrobil pro svou královskou demonstraci papír z konopných hadrů a morušové kůry, jak je čínskou tradicí, se během 50 let po přistání v Japonsku rozšířilo více než 80 jemných druhů papíru.

Další japonská základní surovina, rýže z mokrých polí, se do Japonska dostala z Říše středu kolem roku 300 před naším letopočtem. Semena se nejprve dostala do Koreje, odkud je obchodníci přivezli přes úzký, ale drsný průliv do Šimonoseki na jižním japonském ostrově Kjúšú, který je nejblíže asijské pevnině. Je pravděpodobné, že stejnou cestu konopí podniklo již dříve nebo přibližně ve stejné době. Z pravěkých období jsou hlášena semena, která byla objevena na ostrově Kjúšú, což by naznačovalo, že taková cesta se určitě uskutečnila před dobou obecnou; přesto by vědecké datovací techniky jen těžko určily přesné datum takového artefaktu.

Tuto teorii podporuje i jeskynní malba nalezená v pobřežním Kjúšú, která rovněž pochází z období Džómon a zobrazuje vysoká stébla a konopné listy. Jedná se o jedno z nejstarších uměleckých děl objevených v Japonsku. Celkově se zdá, že obraz zobrazuje obchodníky, kteří přivážejí rostlinu na lodi. Podél stonku se nacházejí malé dvojice pučících listů nebo větviček. Samotné rostliny jsou vysoké a na vrcholu nesou velké, výrazné sedmiprsté konopné listy.

Vrchol konopné rostliny obklopuje aura podobná slunci, která naznačuje spojení mezi sluncem a konopím v šintoismu a nápadně se podobá hieroglyfickým rytinám středomořských kultur, které zobrazují podobný motiv slunce a konopí.

JAPONSKÉ DĚJINY

Konopí má důležitou funkci v šintoistické mytologii, "cestě bohů", jak se nazývá starobylé původní japonské náboženství. Šintó je spiritualita Japonska a jeho lidu, je to soubor praktik, které je třeba pečlivě provádět, aby se vytvořilo spojení mezi současným Japonskem a jeho dávnou minulostí. Rostliny, stromy, skály a zvířata jsou považovány za bytosti, které v sobě mají jakéhosi ducha nebo úctu, jež může být děsivá nebo mírumilovná.

Jejich praktiky byly poprvé zaznamenány a kodifikovány v písemných historických záznamech Kodžiki a Nihon Šóki v 8. století.

Konopí se v těchto praktikách používalo k očistě a k vyhánění zla. Při obřadech ve svatyních majors se pálila taima (konopí). Konopná semena se také používají při šintoistických svatebních obřadech a někdy se také pálí konopné listy jako "pozvánka duchům".

CEREMONY

Mnoho výrobků se nadále prodává Japoncům, žínky a záclony z čínského a korejského konopí, začínají se prosazovat i některé nové konopné výrobky západních výrobců. Vzhledem k nadšení Japonců pro tradiční severoamerickou módu by se v případě uvolnění omezení mohlo jednat o prosperující odvětví.

V současné době existuje několik obchodů s konopnými produkty, včetně tradičního obchodu s konopím Asakoii v Kjótu, který slouží zákazníkům již od roku 1600 a přežil války i prohibici. Snad největší význam tohoto obchodu spočívá v tom, že klade důraz na starobylé spojení duchovna, umění a zemědělství, což je důležitý příklad bohaté historie konopí v Japonsku. Jejich nápis Konopí Noren se chlubí v japonštině; "Víme jen o konopí, ale známe každý detail".

Stejně jako mnohé vlády i japonské parlamenty váhají a nejsou dostatečně informovány o výhodách extenzivního pěstování konopí, a přestože současný právní stav dává možnost žádat o pěstování konopí, může být tento proces zdlouhavý a marný.

Na druhou stranu, s rozvojem mezinárodní výměny, která s sebou přináší křížové klíčení nových myšlenek v oblasti podnikání a aktivismu, se trh s konopím jistě rozšíří. Mnoho mladých japonských podnikatelů se snaží expandovat do této vzrušující oblasti a některé americké společnosti již začínají sklízet ovoce.

Je otázkou, zda Japonsko bude i nadále rozvíjet a přizpůsobovat svůj přístup a znalosti o konopí, včetně právních předpisů a regulace, což zemi umožní dále využívat výhod všestranné a živé rostliny, jak tomu bylo v minulosti. Jedno však zůstává jisté: konopí hrálo ve vývoji Japonska jako národa obrovskou kulturní a zemědělskou roli.

Zaregistrujte do našeho zpravodaje a užijte 10% slevu na jednu vaši objednávku

Jaký produkt potřebuji?